امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 92 صفحه

آشنایى با تاریخ تمدن اسلامى
سرگذشت انسان از معبر تمدنها مى‏گذرد» و «تمدنها در طول تاریخ در شکل دادن به هویت بشر گسترده‏ترین نقش را داشته‏اند.» امروزه تمدن به سند تاریخىِ فرهنگ ملل تبدیل گشته و نزد آنان از اهمیتى ویژه برخوردار است؛ و کم‏تر ملّتى را مى‏توان یافت که نسبت به مواریث خود تعصب نورزد؛ زیبایى، و قدمتش را به رخ دیگر ملل نکشد و براى حفظ و نگهدارى آنها مبالغى هنگفت هزینه نکند تمدن در لغت و اصطلاح‏ فرهنگ‏نویسان براى واژه تمدن معانى زیر را نوشته‏اند: «شهرنشینى»، «اسالیب شهرنشینى گزیدن»، «به زىّ شهرنشینان درآمدن»، «فرهیختگى». این معانى ناظر بر بیرون آمدن انسان از حالت بربریت و وحشى‏گرى یعنى نخستین شرط و مرحله تمدن است؛ در حالى که امروزه ازتمدن معانى یاد شده مراد نیست و این واژه صورت اصطلاحى را به خود گرفته که مفاهیم زیر از آن اراده مى‏گردد
مرحله یا نوعى خاص از فرهنگ که در عصر معینى موجودیت یافته.1 است.
نوعى فرهنگ پدیدار شده در شهرها..2
انقلاب شهرى..3 تعریف تمدن - تمدن عبارت است از؛ تلاش براى آفریدن جامعه‏اى که کل بشریت بتواند با همنوایى در کنار یکدیگر و به منزله اعضایى از یک خانواده کامل و جامع در درون آن زندگى کنند.تمدن جنبه مادی و کلی رادر برمی گیرد و فرهنگ جنبه معنوی را و جزیی تر است.
- نظمى اجتماعى که در نتیجه وجود آن، خلاقیت فرهنگى امکان‏پذیر مى‏شود و جریان پیدا مى‏کند. در تمدن چهار رکن اساسى را مى‏توان تشخیص داد که عبارتند از:
1- پیش‏بینى و احتیاط در امور اقتصادى2- سازمان سیاسى3- سنن اخلاقى4- کوشش در راه معرفت و بسط هنر.
- تمدن بر مجموع فعّالیتهاى عینى، فنى و اطلاعاتى جامعه اطلاق مى‏گردد. فرهنگ، امور ذهنى مانند دین، فلسفه و هنر را در برمى‏گیرد. تعریف فرهنگ در یک تعریف کلى «فرهنگ به مجموعه آداب و عادات و اندیشه‏ها و اوضاعى اطلاق مى‏گردد که گروهى از مردم در آن شرکت دارند و از نسلى به نسل دیگر انتقال پیدا مى‏کند.» اما به باور برخى دانشمندان، در عین حالى که این دو واژه به حوزه معناشناختى واحدى تعلق دارند و مفاهیم اساسى یکسانى را منعکس مى‏کنند، ولى به طور کامل معادل یکدیگر نیستند. «فرهنگ بیشتر یادآور پیشرفتهاى انفرادى است و تمدن یادآور پیشرفتهاى جمعى فرهنگ (2) دامنه «فرهنگ» محدودتر از «تمدن» است. فرهنگ راه مشترک زندگى، اندیشه و کنش انسان و دربرگیرنده این چیزهاست:
سازگارى کلى با نیازهاى اقتصادى یا محیط جغرافیایى.1
2. سازمان مشترکى که براى فرو نشاندن نیازهاى اجتماعى وسیاسى که از محیط پیرامون برخاسته‏اند، پیدا شده است.
3.مجموعه مشترکى از اندیشه‏ها و دستاوردها.
از تعاریف بالا چنین دانسته مى‏شود که هر یک از واحدهاى اجتماعى ممکن است فرهنگ ویژه خود را داشته باشند. کلیاتى درباره تمدن و تمدن اسلامى تمدنى که روزگارى به نام اسلام بر بخشهاى گسترده‏اى از جهان حکمفرما شد، محصول تلاش و کوشش دو دسته از اقوام و ملتها است. دسته نخست کسانى بودند که با ظهور و دعوت اسلام کیش پیشین خود را کنار نهادند و به اسلام گرویدند. دسته دوم کسانى بودند که آیین گذشته خودرا حفظ کردند و به عنوان همپیمان و معاهد، همچنان در قلمرو اسلامى به زندگى خود ادامه دادند.

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 22,000 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com