امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 44 صفحه

آنالیز روغن مقدمه امروزه در بسیاری از شرکت ها، تلاش بر این است تا اطلاعات جامع تری از تجهیزات را بصورت طبقه بندی شده در اختیار داشته باشند و با کنترل اطلاعات و شرایط لازم از بوجود آمدن توقف های غیر منتظره جلوگیری کنند.
با توسعه تکنولوژی و پیشرفت صنایع، کنترل تجهیزات ماشین آلات و روانکارها به یک برنامه مدرن آنالیز روغن تبدیل شده که نتیجه آن مراقبت و نگهداری بهینه تجهیزات،‌ صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر ماشین آلات خواهد بود. تعریف آنالیز روغن " آنالیز روغن" از خانواده برنامه های PM، یک برنامه اجرایی نگهداری و تعمیرات بر پایه مراقبت وضعیت شرایط روانکار است که با تمرکز بر وضعیت روانکار و انجام آزمایش های گوناگون در محل کار با استفاده از تجهیزات و آزمایشگاه های معتبر صورت می گیرد.
در کل، اساس کار آنالیز روغن عبارتست از: انعکاس وضعیت دقیق ماشین برای یک دوره زمانی معین از طریق نشان دادن وضعیت دستگاههای مکانیکی در حال کار.
مواد خارجی موجود در داخل روغن 1 - موادی که در اثر تغییرات فیزیکی و شیمیایی روغن- از قبیل اکسیداسیون در روغن - به وجود می‌آیند.2 - مواد خارجی از قبیل ضدیخ و سوخت و آب که وارد روغن می‌شوند. 3 - مواد حاصل از سایش قطعات ماشین که وارد روغن می‌شوند. رقیق شدن روغن در اثر اختلاط با سوخت در این حالت کیفیت روانکاری کاهش یافته و باعث افزایش ساییدگی قطعات و بالا رفتن دمای کار موتور می‌شود. روغن، سطوح فلزی موتور را از هم جدا کرده، آب‌بندی بین محفظه احتراق و محفظه میل لنگ را فراهم آورده و وظیفه انتقال حرارت در موتور را نیز بر عهده دارد که در صورت رقیق شدن، این وظایف را به خوبی انجام نداده و باعث ایجاد عیوب دیگری در موتور می‌شود.. دلایل رقیق شدن روغن 1) نشتی یا معیوب بودن انژکتورها
2) در جا کار کردن بیش از حد
3) تراکم ناقص
4) رینگ‌ها یا واشرهای فرسوده
5) تایمینگ نامناسب (تنظیم نبودن زمانی سوپاپ‌های موتور)
6) اپراتور یا راننده‌های کم تجربه
7) شرایط محیطی کار
8) نشتی از پمپ سوخت واشر آن
9) نسبت نامناسب هوا به سوخت کیفیت پایین سوخت
10) استفاده از موتور به جز مواردی که موتور برای آن طراحی شده آلودگی با آب یا ضدیخ آزمایش آنالیز روغن هرگز مقدار آب موجود در روغن موتور را نشان نمی‌دهد، زیرا روغن موتور به قدری داغ است که آب موجود در آن بخار می‌شود، بنابراین آنالیز آب فقط در سیستم‌های هیدرولیک، گیربکس‌ها و... استفاده می‌شود. آنالیز روغن عناصر شیمیایی ضد یخ موجود در روغن را برحسب جزء در میلیون سدیم و پتاسیم نشان دهد. زمانی که مقادیر سدیم و پتاسیم در روغن محفظه میل لنگ مشاهده شد، مشخص می‌شود که آلودگی ضد یخ اتفاق افتاده است دلایل بروز این پدیده 1) دمای کار پایین موتور
2) وجود سوراخ یا حفره در واشرها
3) آلودگی در حین سرویس
4) ماشین کار نامناسب سطوح سیلندر و سر سیلندر
5) آب‌بندی نامناسب
6)آلودگی روغن نو
7)انبار کردن نامناسب روغن نو
8)محصولات محفظه احتراق
9) آب‌بندی نامناسب خنک‌کننده روغن
10)آچارکشی نامناسب سرسیلندر
11)آلودگی نمونه در حین نمونه‌برداری معایب رخداد 1)به خرابی موتور
2)روغن‌کاری غیرموثر
3) دمای کار بالا
4) اتلاف انرژی
5)سایش فلزی
6)از بین رفتن اثر افزودنی‌های روغن
7) به وجود آمدن ترکیبات اسیدی
8)افزایش مقدار فلزات ساییده شده
8)افزایش ویسکوزیته
9) اتلاف مایع خنک ‌کننده افزودنی‌های روغن بر: واسطه‌ ی ضد سایش، ضد اکسید، از اجزای روغن‌های بدون بو
کلسیم: پاک‌کننده‌ها، انتشار دهنده‌ ها، خنثی‌کننده‌های اسید
باریم: مواد بازدانده خوردگی، پاک‌کننده‌ها، مواد بازدارنده زنگ زدگی
روی: ضد‌اکسیدها، مواد بازدارنده خوردگی، افزودنی‌های ضد سایش، پاک‌کننده‌ها، افزودنی‌های فشار بحرانی
فسفر: واسطه‌های ضد زنگ، شمع جرقه و کاهنده حجم محفظه احتراق.
نقش روانکار روانکار بسیاری از آلودگی ها را از محیط عملکرد قطعات دور نموده و مواد مورد نیاز آنها را از قبیل مواد جلوگیری کننده از سایش، مواد مقاوم در برابر فشارهای بالا، EP، مواد محافظت کننده در برابر خوردگی و غیره را در اختیار قطعات قرار می دهد.
روغن با اجزای مکانیکی در تماس بوده، مواد خارجی آلاینده و ذرات و براده های فلزی ساییده شده از قطعات مکانیکی را گرفته و به صورت معلق در خود نگاه می دارد.

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 9,900 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com