امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

بیان مسأله

پدیده مجرمانه، اعم از جرم و انحراف، همواره یکی از مسائل مبتلا به هر جامعه در تمام اعصار بوده است.ثبات وامنیت اجتماعی یک جامعه، دلبستگی به میزان کنترل و طرز برخورد پدیده مجرمانه دارد. از انبوعی یک از اهداف نمایی جامعه شناسان، انسان شناسان، دانشمندان عدم ارتباطات، جرم شناسان و سایر متخصصان علوم انسانی و حتی گاه تجربی، شناخت پدیده مجرمانه و تلاش در جهت کاهش میزان آن در اجتماع می باشد.

در این زمینه تلاشها و مجاهدتها بسیاری صورت پذیرفته است ولی یک اصل، بعنوان مادر و اساس تمام فعالیتها بعنوان مرکز ثقل قرار گرفته است و آن اصل (پیشگیری) می باشد. مطابق ضرب المثل قدیمی(پیشگیری بهتر از درمان است) به پیشگیری بعنوان عاملی مفید، کم خرج و بسیار کارا در کنترل مضر است نگریسته نشده است. در مقوله جرم نیز چنین است. با توجه به ذات جرم که مقوله ای انسانی و لذا میتنی بر محاسبات غریزی انسانی است بهترین روش برای مقابله با آن، پیشگیری از جرم است و نه برخورد با جرم (کیفر). چرا که در پیشگیری، در واقع زمینه های ارتکاب جرم از بین می رود و تلاش در انصراف فرد از ارتکاب جرم است و نه تنبیه وی بخاطر ارتکاب جرم از مهمترین روشها و وسایل پیشگیری از جرم د ر اجتماع مدرن، آموزش و فرهنگ سازی می باشد که بدیهی است اولین و بهترین وسیله جهت کمک به این منظور، وسایل ارتباط جمعی و مؤثرترین آنها رادیو و تلویزیون می باشد که در این پژوهش، تلاش خواهد شد، جایگاه و نقش رسانه (رادیو و تلویزیون) در پیشگیری از جرم در جامعه مورد بررسی قرار بگیرد.

مشخصات طرح تحقیق

پرسش آغازین (پرسشی که کل تحقیق برای پاسخگویی به آن اجرا می شود):

یکبار استفاده از رسانه بعنوان تأثیر گذار ترین ابزار فرهنگ سازی آموزشی در اجتماع، می توان رسالت پیشگیری از جرم را بعهده گرفت؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ نحوه میزان آن چگونه باید باشد؟

پیشینه تحقیق (بهترین تحقیقات و تألیفات موجود در این زمینه یا زمینه های مشابه):

مجموعه مقالات در پیشگیری از جرم در قوه قضائیه

نظریات جرم شناسی

نظریات مطروح در زمینه پیشگیری از جرم

مبانی نظری تحقیق:

در مورد این پژوهش ابتدا، باید به کلیت برنامه ریزی و طراحی، کاهش کنترل جرم که از آن به (سیاست جنایی) تعبیر می گردد بپردازیم و آنگاه نظریات مطروح در پیشگیری از جرم را مورد بررسی قرار دهیم.

سیاست جنایی بطور بسیار خلاصه عبارتست از مجموعه تدابیر و سیاستها با استفاده از کلیه علوم در جهت کنترل و کاهش میزان جرم در جامعه در سیاست جنایی ابزار جهت پیاده نمودن روشها اصل پیشگیری از جرم بسیار اهمیت دارد که از جمله مهمترین آنها رسانه (صدا و سیما ) می باشد که بحث مفصل در پژوهش خواهد آمد.


خرید و دانلود - 11,000 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com