امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 26 صفحه

پاورپوینت آشنایی با اخلاق در پژوهش آزمایش تاسکیجی
تاسکیگی (Tuskegee) روستایی دورافتاده در ایالت آلابامای آمریکاست. شهرت این روستا به خاطر آزمایشی است که بین سال‌های 1932 تا 1972 روی 400 بیمار مبتلا به سیفلیس انجام شد. بیشتر این افراد بی‌سواد و رعیت بودند و البته همه‌ی آن‌ها سیاه‌پوست بودند.
هدف آزمایش بررسی چگونگی گسترش سیفلیس در بدن بود. به این 400 نفر در مورد بیماری و روش آزمایش هیچ چیز گفته نشد. تا سال 1947، پنی‌سیلین به‌عنوان درمان قطعی سیفلیس شناخته شده بود. ولی پزشکان تصمیم گرفتند به این افراد چیزی نگویند و همچنان پیشرفت بیماری را زیر نظر بگیرند. حتی به آن‌ها اجازه داده نشد که به مراکز درمانی مراجعه کنند. آزمایش تا سال 1972 ادامه پیدا کرد و آن چه که باعث توقف آن شد یک خبر جنجالی در یک روزنامه بود. رسوایی ناشی از این خبر باعث شد آزمایش متوقف شود.
نتیجه؟
28 نفر از آن مردان در طول آزمایش از سیفلیس مردند. 100 نفر از سایر بیماری‌های مرتبط با آن مردند. 40 نفر از همسران این مردان آلوده شدند و 19 بچه با سیفلیس مادرزادی به دنیا آمدند. در سال 1997، بیل کلینتون از 8 بازمانده‌ی این آزمایش به دلیل رفتار غیر اخلاقی دولت آمریکا عذرخواهی کرد. دکتر کریستیان بارنارد پزشک اهل آفریقای جنوبی بود که اولین پیوند قلب را انجام داد. او چندین بار هم قلب میمون را به انسان پیوند زد. در یک مورد پیوند قلب یک بابون (نوعی میمون بزرگ) به یک دختر جوان در سال 1977انجام شد. آن دختر 3 ساعت پس از پیوند مرد. یک عکس از آن زمان باقی مانده است.آن عکس دکتر بارنارد را نشان می‌داد که قلب میمون را در دست داشت و جسد میمون که روی تخت جراحی بود. گزارش شده که در هنگام عمل صدای جیغ و ناله های میمون در کل بخش جراحی شنیده ‌شده بود. علت این بود که دکتر بارنارد نمی‌خواست با تزریق ماده‌ی بی‌حسی، قلب میمون به مواد شیمیایی آلوده شود. پس بدون هر گونه بی‌حسی سینه‌ی میمون را شکافته بود. خود بارنارد می‌گوید که بعدها با دیدن افسردگی جفت یکی از میمون‌هایی که در پیوند اعضا کشته شده بود، این نوع عمل را کنار گذاشت. اخلاق در پژوهش های پزشکی مسئله ترویج و تقویت اخلاق بویژه در رشته پزشکی به صورت جدی ازسوی وزارت بهداشت در سال 1370 مطرح شد و طرح نگارش کدهای اخلاقی مورد توجه قرار گرفت. حقوق و اخلاق حقوق عبارت است از مجموع مقرراتی که بر افراد یک جامعه در زمان معینی حکومت می کنند
پیوسته افراد بشر باهم زندگی کرده اند و جامعه و فرد لازم و ملزوم یکدیگر بوده اند. از طرفی هم خواسته های انسانها باهم شباهت دارند و لذا قهر و نزاع و خصومت برای جلب منافع بیشتر و تأمین زندگی بهتر صورت می گیرد.
اخلاق دارای چندین بحث است که یکی از مهمترین آن حقوق است. رعایت اخلاق بویژه در حین انجام کارهای تحقیقاتی واجب بوده و اصولی دارد که پژوهشگر لازم است آنرا پیاده نماید، حال چنانچه محقق دچار لغزش و خطایی سهوی شد مطابق بند و تبصره هایی که در آیین نامه کمیته اخلاقی وجود دارد محاکمه شده و عدالت را اجراء می کنند.
تدوین کدهای اخلاق در پژوهش پزشکی افزایش کاربردی تحقیقات جدید آموزشی و پژوهشی
اصلاح برنامه های پژوهشی در راستای ارتقاء بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر پایه تحقیقات
اصلاح سیاست ها و روشهای اجرایی جهت افزایش اعتبار پژوهشهای پزشکی
سامان دهی تحقیقات کاربردی و پایه در زمینه طب سنتی
ترویج اخلاق در پروژه های تحقیقاتی
تدوین کدهای اخلاق در پژوهش پزشکی ادامه 1 آموزش مناسب اصول اخلاق پژوهش برای رشته های مختلف علمی
اصلاح روش های اجرایی تحقیقات دانشگاهی و سازمانها
گسترش ارتباطات بین المللی در عرصه اخلاق پزشکی و پژوهش
برقراری، هماهنگی و نظارت بر سیستم های اطلاعاتی و تأکید بر یکپارچگی نظام در اطلاع رسانی داخلی و خارجی تدوین کدهای اخلاق در پژوهش پزشکی ادامه 2 ارتقای دانش و تقویت نیروهای متخصص در زمینه اخلاق پزشکی 
تدریس اخلاق و پژوهش در برنامه های آموزش مداوم و کتب خودآموزی کدهای اخلاقی 1- کسب رضایت آگاهانه در کلیه تحقیقاتی که بر روی آزمودنی انسانی انجام می گیرد ضروری است. در مورد تحقیقات مداخله ای، کسب رضایت آگاهانه باید کتبی باشد.
2- ارجحیت منافع جامعه یا پیشرفت علم نمی تواند توجیحی برای قراردادن آزمودنی در معرض ضرر و زیان غیر معقول باشد و یا محدودیتی در اعمال اراده و اختیار او ایجاد نماید.

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 17,600 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com