امروز پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 12 صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

بیماری آترواسکلروز

بیماری عروق کرونر (CAD): عضله قلب باید دارای خونرسانی کافی باشد. هنگامی که یک شریان کرونری تنگ یا مسدود باشد، ناحیه ای از عضله قلب که بوسیله آن شریان خونرسانی می گردد دچار ایسکمی می شود، مهمترین مشکلات ناشی از کاهش خونرسانی عضله قلب آنژین صدری، نارسائی احتقانی (CHF) وMI می باشد.
آترواسکلروز
در برگیرنده یک پاسخ التهابی با جراحت دیواره شریان و تغییر خواص بیولوژیک و بیوشیمیایی دیواره ی شریانی می باشد. این تغییرات با رسوب رگه های چربی و اسیدهای چرب روی انتهایی دیواره شریان شروع می شود. ساختمان طبیعی شریان از 3 لایه تشکیل شده است:
1- انتیما 2- مدیا 3-ادوانتیا
آنترو اسکلروز با معیار های زیر مشخص می شود:
1- رسوب مواد حاوی چربی 2- افزایش تعداد سلولهای عضله صاف
پاتوفیزیولوژی اترواسکلروز:ا
التهاب وحضور ماکروفاژ–فاگوسیتوز چربی-تبدیل به سلولهای جوش- ماکروفاژهای فعال-مواد بیوشیمیایی ازاد کرده-بروز صدمه بیشتر به اندوتلیوم و تجمع پلاکت و شروع تشکیل لخته –پرولیفراسیون سلول صاف دیواره-تشکیل بافت فیبری دور بافت چربی مرده-این بافت آتروما یا پلاک است-کپسول ضخیم فیبروز پلاک باعث مقاومت در برابر جریان خون ونازکی پلاک افزایش ذرات لیپید و موجب پارگی خونریزی داخل پلاک –تشکیل ترومبوز –جریان خون مسدود ومرگ ناگهانی قلبی یا انفارکتوس میوکارد حاد در اثر ایسکمی می گردد. تظاهرات بالینی:
علائم و عوارض آن با توجه به درجه رنگی مجرای شریانی، شکل گیری ترمبوز و انسداد جریان خون به میوکارد در بیشتر اوقات آنژین صدری بعلت آترواسکلروز ایجاد می شود. اما اگر کاهش جریان خون شدید باشد آسیب غیر قابل برگشت و مرگ سلول های میوکارد و MI – میوکارد تحت دژنراسیون قرار گرفته و توسط بافت اسکار جایگزین می شود که موجب ایجاد درجات مختلف اختلالات برون ده قلبی و نارسایی عضله قلب می شود.
در اغلب اوقات علائم آن تا زمانی که شریان 75% تنگ نشود ظاهر نمی گردد.
عوامل خطرزا:
در سه طبقه قرار می گیرند:
1)عوامل خطرزای غیر قابل تعدیل:
ارث: فاکتور های ژنتیکی که دخیل هستند. افزایش BP – (اختلالات چربی خون –دیابت – چاقی
سن: بالای 40 سال جنس: در مردان به مراتب بیشتر از زنان است وزنان با 10 سال تاخیر دچار می شوند و در سن 50 سالگی در هر دو جنس یکسان می شود. و زنان بعلت یائسه شدن در معرض بیماری قرار می گیرند. یائسگی زود رس سه برابر خطر را افزایش می دهد. قرص های ضد بارداری نیز تاثیر می گذارد. نژاد: در مردان سفید پوست با فرکانس بیشتری از بیماری می میرند و در سوی دیگر مرگ زنان سفید پوست از غیر سفید پوست کمی پائین تر است اما در میان زنان کهنسال میزان مرگ و میر برای تمامی نژاد ها یکسان است. 2) عوامل خطرزا قابل تعدیل:
الف- محیط زندگی:
در جمعیت شهرنشین بیشتر است. کشورهای آمریکای شمالی – استرالیا – اروپا و زلاندنو 7 برابر بیشتر از کشورهای ژاپن، سوئیس و ایتالیا است. و در کشورهای در حال توسعه هم بیشترین وقوع را در ثروتمندان دارد.
ب- مصرف سیگار:
1- co باعث کاهش O2 شده و توانایی قلب برای پمپاژ کاهش می یابد.
2- اسید نیکوتینیک موجود در توتون کاتکول امین ها را آزاد می کند – باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون.می شود.
3- نیکوتین در سیگار باعث پاسخ مخاطره آمیز شده و میزان چسبندگی پلاک ها را افزایش می دهد – ترومبوز پرولیفراسیون عضله صاف را در دیواره های شریانی تحریک می کند.
پ- هایپرتاسیون: خطرناکترین ریسک فکتور است چون تا پیشرفت کامل بی نشانه است. 1- سفت و سخت شدن عروق – جراحت و پاسخ التهابی در انتیما 2- کار بطن چپ افزایش می یابد، قلب بزرگ و ضخیم (هایپر تروفی) و سرانجام نارسائی قلب را در...

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 14,300 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com