امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 28 صفحه

1 2 احکام تقلید 3 مطلع تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه الزهرا(س)، جلوه کرده بوده است، یک زن معممولی نبوده است، یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. امام خمینی (ره): 4 مقدمه قال رسول الله صلی الله علیه و آله: طَلَبُ العِلمِ فَریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ،
اَلا اِنَّ اللهَ یُحِبُّ بُغاهَ العِلمِ
[اصول کافی، ج1، باب فرض العلم و وجوب طلبه و...] طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد. درس اول: احکام تقلید احکام 5 علوم واجب قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اِنَّمَا العِلمُ ثَلاثَهٌ همانا علم [واجب برای همه] سه چیز است: آیَهُ مُحکَمهٌ آیات محکمات جهان و قرآن که دلایل اصول عقاید هستند. اَو فَریضَهُ عادِلَهَّ واجب اعتدال که علم اخلاق است. اَو سُنَّهٌ قائِمَهٌ سنت پا بر جا * [احکام شریعت و مسائل حلال و حرام] وَ ما خَلاهُنًّ فَهُوَ فَضل و غیر از اینها فضل است. * حلال محمد (صلی الله علیه و آله)، حلال الی یوم القیامه و حرام محمد (صلی الله علیه و آله)، حرام الی یوم القیامه درس اول: احکام تقلید [اصول کافی، ج1، باب صفه العلم و فضله و...] احکام 6 علوم واجب عقل اصول عقاید اخلاق دل، روح، جان احکام فقهی جسم درس اول: احکام تقلید احکام 7 رفع نیاز علم نیاز به هر یک از علوم پزشکی، مهندسی، هنری و... به سه روش رفع می گردد: 1- آدمی به قدری عالم می گردد که خود توان تشخیص و رفع نیاز را دارد که به تشخیص خود عمل می کند. 2- از برترین عالم آن علم تبعیت می کند. 3- از چند عالم برتر آن علم تبعیت می کند. درس اول: احکام تقلید احکام 8 تقلیدی نبودن اصول دین عقیده مسلمان به اصول دین (توحید، نبوت، معاد) باید از روی دلیل، بصیرت و یقین (هر کس به فراخور حال خویش) بوده ونمی تواند تقلیدی باشد. درس اول: احکام تقلید احکام 9 تکلیف افراد در فروع دین در انجام فروع دین (احکام و دستورات عملی) مسلمانان به سه دسته اند: 1- مجتهد: می تواند احکام را از روی دلایل شرعی تشخیص دهد. 2- مقلد: به فتوای مجتهد واجد شرایط عمل می کند. 3- کسانی که عمل به احتیاط می کنند: یعنی بر اساس نظریه تمام یا گروهی از مجتهدین وظیفه خود را انجام می دهند و طوری به وظیفه خود عمل می نمایند که یقین کنند تکلیف خود را انجام داده اند.
مثلاً اگر عده ای از مجتهدین عملی را حرام می دانند و عده دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند، آن را به جا آورد. درس اول: احکام تقلید احکام 10 تکلیف افراد در فروع دین کسی که مجتهد نیست و نمی تواند به احتیاط عمل کند، واجب است که احکام را یاد گرفته و به فتوای مجتهد عمل نماید و اگر از تقلید سرپیچی نماید، عمل او باطل است مگر آن که عمل او مطابق با واقع و یا مطابق با فتوای مجتهدی باشد که در حین عمل، تقلید از او واجب بود. درس اول: احکام تقلید احکام 11 صفات مجتهد شیعه دوازده امامی عادل (کارهای واجب را بجا آورد و کارهای حرام را ترک کند) سابقه فسق معروفی بین مردم نداشته باشد. از مجتهدین دیگر اعلم باشد. (در فهمیدن حکم خدا، از همه مجتهدین عصر خودش عالم تر باشد) درس اول: احکام تقلید حریص به دنیا نباشد. حلال زاده زنده آزاد عاقل بالغ مرد احکام 12 راه های شناخت مجتهد و اعلم خود انسان اهل علم و خبره باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد. دو نفر عالم عادل که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند. عده ای از اهل علم که می توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند و از گفته آنان اطمینان پیدا می شود، مجتهد بودن یا اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 16,500 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com