امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

تاریخچه

سیستم JIT ابتدا در اوایل دهه 1960 توسط تائیچی اونو در شرکت تویوتا Toyota به عنوان ابزاری برای برآورده ساختن خواسته های مشتری با حداقل تاخیر معرفی و به کار گرفته شد. همین دلیل تائیچی اونو به عنوان پدر نظام تولید بهنگام نامیده می شود. این نظاام در طول بحران نفتی سال 1973 مورد حساسیت وسیعی قرار گرفت و سپس از آن توسط بسیاری از سازمانهای دیگر انتخاب گردید.

این روش بر روی افراد، کارخانجات و سیستم ها متمرکز بود. JIT در آغاز به عنوان روشی برای کاهش سطوح موجودی انبارهای ژاپنی مطرح بود.و اما امروزه JIT به یک فلسفه مدیریتی شامل مجموعه ای از علوم و در اختیار گرفتن یک سری از اصول و تکنیک های تولید گسترش یافته است.

هدف JIT

بطور کلی JIT نوعی فلسفه تولیدی است با یک هدف بسیار ساده یعنی:" اقلام مورد نیاز را با کیفیت مورد نیاز، به مقدار مورد نیاز و دقیقا در زمان مورد نیاز" تولید کنید.

تولید بهنگام در صورتیکه به شکل منا سب در یک سازمان بکار گرفته شود ظرفیت تقویت مزیت رقابتی سازمان را در بازار به شکل اساسی با کاهش اتلاف ها و بهبود کیفیت محصول و بهره وری تولید دارا خواهد بود.

در ژاپن زمینه های فرهنگی قوی درارتباط با ظهور JIT وجود دارد. توسعه JIT در کارخانجات تولید تویوتا متاثر از همین فرهنگ قوی بوده است. اخلاق کار ژاپنی یکی از این عوامل است. اخلاق سخت کوشی در مدت کوتاهی پس از پایان جنگ جهانی دوم ظهور نمود و به عنوان یک قسمت مکمل در موفقیت اقتصاد ژاپنی ها دیده شد.

رویکردها و نگرش ها به JIT

JIT را می توان از سه نظر متفاوت مشاهده کرد:

دیدگاه نخست سیستم کنترل کف کارگاه در JIT بوده و به واسطه استفاده از کارت های کابنان نمایان ترین جلوه از رویکرد JIT را دارا می باشد.

تکنیک کابنان، شروع به تولید و جریان مواد را با هدف تولید مقدار صحیحی از اقلام و قطعات، زیر مونتاژها یا قطعات خریدنی دقیقا در محل صحیح و دقیقا در زمان صحیح کنترل می نماید

دیدگاه دوم ایجاد زمینه مناسب برای بکارگیری کا بنان بوده که مجموعه ای از تکنیک در زمینه محصول و فرآیندهای تولیدی است. ایجاد این زمینه، امکان پیاده سازی سیستم کابنان را تضمین می نماید.

این مجموعه تکنیک ها شامل طراحی سیستم تولیدی، تمرکز بر روی موارد مرتبط با

بازاریابی، فروش، طراحی محصول، مهندسی فرآیند، مهندسی کیفیت، چیدمان

کارخانه، و مدیریت تولید بوده، تا اجرای JIT را تسهیل نماید.

-سومین و مهمترین دیدگاه، فلسفه تولیدی JIT می باشد که پایه و مبنای طراحی، آماده سازی و اجرای سیستم تولیدی JIT مجموعه ای از استراتژهایی اساسی تولیدی می باشد که هنگامی که بکار بسته می شوند پایه سیستم JIT را شکل داده و بکارگیری سیستم کابنان را تسهیل می نمایند.

و در ادامه داریم:

ضایعات صفر

موجودی صفر

زمان Set up یا آماده سازی صفر

زمان پیشبرد صفر

جابجایی صفر

تطابق طرح محصول با تقاضای بازار

تعریف خانواده های محصول و تولید جریان مبنا

چیدمان سلولی یا تکنولوژی گروهی GT

رابطه با تامین کنندگان در محیط JIT

تکنیک های طراحی سیستم تولیدی JIT

تکنیک های برنامه ریزی تولید

مزایای چیدمان U

کاهش زمان صف

بچ یا دسته های کوچک تولیدی و انتقالی

تعادل خط

استانداردهای عملیاتی

کاهش زمان حمل و نقل

کاهش زمان آماده سازی(Set up)

طراحی محصول برای سادگی در ساخت و مونتاژ

سیستم کانبان KANBAN

انواع کارت های کابنان

محدودیت ها jit

مزایای JIT

فایل پاورپوینت 59 اسلاید


خرید و دانلود - 12,100 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com