امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

فهرست

پیشینه تبلیغات تجاری در ایران

طرح های تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات

بررسی‌‌های تبلیغاتی در کشور

وسائل تبلیغاتی دیگر

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

فرم واطلاعات اساسنامه شرکت

فرم صورتجلسه

طبقه بندی شرکت از لحاظ  حسابداری

چرخه حسابداری

تجزیه و تحلیل و ثبت معاملات

دفاتر حسابداری

سند حسابداری

ثبت فعالیتهای مالی در سند حسابداری

ترازآمایشی

اصلاحات

انواع حسابها

گزارشهای مالی میان دوره ای

نحوه ارائه اطلاعات در صورتهای مالی

ویژگیهای صورتهای مالی

اجزای صورتهای مالی

یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی

صورتهای  عملکرد مالی

صورت جریان وجوه نقد

انعطاف پذیری مالی

آشنایی با سیستم حسابداری همکاران سیستم

پیشینه تبلیغات تجاری در ایران

سالهای 1327 تا 1334

در این قسمت به مرور مهمترین وقایع تبلیغات تجاری بین سالهای 1327 تا 1334 می‌پردازیم.

پیشرفت های حرفه تبلیغات در این دوره شش ساله بی نهایت ناچیز بود و بیلان این پیشرفت به شرح زیر عنوان شده است:

" تهیه اسلاید و نمایش آن که خصوصاً در سینماها اوج گرفت. در طرحهای اسلاید که در ابتدا  فقط متن تبلیغاتی را تشکیل می داد تصاویر ساده نیز وارد شد. نقاش های مؤسسات تبلیغاتی طرح اسلاید را روی کاغذ سفید با مرکب نقاشی می‌کردند و عکاسخانه‌ای که در خیابان سپه نزدیک چهارراه حسن آباد قرار داشت این طرحها را روی شیشه‌های مربع به سایز 6×6 سانتیمتر چاپ می‌کرد و چنانچه مشتری اسلاید رنگی سفارش می‌داد پس از چاپ طرح روی شیشه، نقاش مؤسسه تبلیغاتی شروع به رنگ آمیزی می‌کرد. این شیشه در محل نمایش اسلاید که جداگانه در اطاق نمایش سینما نصب شده بود قرار می‌گرفت و قبل از شروع فیلم سینمایی روی پرده سینما منعکس می شد. در این دوره جز این تکنیک ساده تکنیک دیگری معمول نبود. "

از سال 1332 تا مدتها بعد تنها تغییری که در نمایش اسلایدهای سینمایی به چشم می‌خورد، ناطق کردن نمایش اسلایدها بود. بدین ترتیب که گفتاری بین 15 تا 20 ثانیه برای هر اسلاید روی نوار ضبط می‌گردید و متصدی نمایش همزمان با پخش گفتار هر اسلاید، نمایش همان اسلاید را نیز شروع می‌کرد.

طرح های تبلیغاتی در روزنامه ها و مجلات

در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 تغییرات قابل توجهی در طرح‌های تبلیغاتی  و در نشریات صورت گرفت. در این فاصله شرکتهای وارداتی بزرگی شروع به کار کردند و شرکتهای مختلط ایرانی و اروپایی و آمریکایی در تهران یکی پس از دیگری تاسیس شدند. فرودگاه مهرآباد دارای تجهیزات مخصوص یک فرودگاه بین‌المللی شد و شرکتهای بزرگ هواپیمایی فعالیت‌های پرواز از فراز ایران و استفاده از فرودگاه مهرآباد را آغاز نمودند و همزمان برای جلب مسافرین ایرانی تبلیغات وسیعی را اجرا کردند.

در این دوره هنوز فعالیتهای تولیدی چندان رونق نیافته بود و واردات، حرفه‌ اصلی بازرگانان ایرانی را تشکیل می‌داد. شرکتهای تولیدکننده خارجی برای تصاحب بازار ایران بودجه‌های قابل ملاحظه‌ای را مستقیماً از طریق مؤسسات تبلیغاتی بین المللی یا توسط نماینده‌های محلی صرف تبلیغات می‌کردند، تبلیغات تجاری در این دوره رنگ خارجی داشت و جز در چند مورد محدود هیچ فکر و طرح ملی و ایرانی دیده نمی‌شد. بدین جهت حرفه تبلیغات حرفه‌ای آسان و بدون نیاز به اطلاعات فنی لازم بود. هرکس می‌توانست با در دست داشتن یک یا چند آگهی دهنده، مؤسسه تبلیغاتی دایر کند و نیز می‌توانست از دستمزدی که بطور کارمزد و به آسانی به دست می‌آورد به این حرفه توسعه دهد.

در این دوره چند مؤسسه تبلیغاتی با سابقه که قبلاً به وجود آمده بودند توسعه یافتند و در حدود 50 مؤسسه تبلیغاتی جدید نیز پا به عرصه وجود گذاردند. همچنین در این دوران جراید بزرگ‌تری رسانه تبلیغات قرار گرفتند و به از آنجاکه فیلمهای کوتاه مدت سیاه و سفید یا رنگی ممکن و با صرفه نبود و امکان خرج بودجه‌های بیشتر در سینماها وجود نداشت بدین جهت حدود 70 درصد بودجه طرح‌های تبلیغاتی در جراید و بخصوص در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان خرج می‌شد.

یکی از قدیمی‌ترین آگهی‌های ایران که با شعر و تصویر در جراید درج می‌شد مربوط بود به نوعی قرص مسکن به نام “حب دکتر راس” شعر مذکور چنین بود:

آدمی بودی که خوردی لوبیا  لوبیا بود به دهانش زولبیا

بعد از آن درد دل و اشکم گرفت شکمش درد و دلش بلغم گرفت

به این ترتیب اشعار مختلف بیش از هر کشور دیگری در متون موسیقی و در آگهی‌های بازرگانی ایران در آن روزگار جا گرفته بود و هر روز نقش تازه‌ای را به عهده می‌گرفت.

بررسی‌‌های تبلیغاتی در کشور

در فاصله بین سالهای 1327 تا 1334 چند بررسی تبلیغاتی نسبت به بازار ایران توسط تولیدکنندگان خارجی به عمل آمد و برای اولین بار ظرفیت بازار ایران در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی تا حدودی با ارقام مشخص گردید. شرکت‌های مختلط ایرانی و خارجی که در این دوره پایه‌گذاری شده بودند درصدد سرازیر کردن انواع لوازم آرایشی و پودرهای لباسشوئی ساخت خارج در بازار ایران بودند و اطلاع بر قدرت جذب بازار ایران مهمترین کاری بود که می‌بایست قبلاً انجام شود.

در این دوره روش مراجعه به فروشندگان برای جمع‌آوری آمار فروش، مراجعه به منازل، جمع‌آوری نشریات و خواست‌های مصرف‌کنندگان رونق گرفت. در این راستا در شرکت‌های بازرگانی دائره بررسی بازار در کنار دائره فروش تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد. چند شرکت بازرگانی مهم کم‌کم شروع به تهیه آمار فروش و شناسنامه برای فروشگاه‌های تهران و مراکز استان‌ها کردند و پایه یک مرکز فعال توزیع پخش محصول را پی‌ریزی نمودند.

وسائل تبلیغاتی دیگر

در این دوره اطلاع بر اهمیت فروشگاه‌ها و تأثیری که فروشنده‌ها و فروشگاه‌ها در ازدیاد فروش داشتند موجب شد که تهیه پلاکاردهای رنگی برای نصب در داخل فروشگاه‌ها و مراکز عمومی و همچنین تهیه انواع وسائل ثابت تبلیغاتی برای نصب در ویترین مغازه‌ها رونق گیرد. این قبیل وسایل اکثرأ در خارج از کشور تهیه می‌شد زیرا در ایران هنوز صنعت تهیه گراور رنگی و چاپ تکامل‌نیافته بود و شرکت‌های تبلیغاتی از عهده تهیه کارهای جالب رنگی برنمی‌آمدند.

در این دوره تابلوهای فلزی کم و بیش تهیه می‌شد، از این تابلوها برای نصب در سردر مغازه‌ها و روی دیوارها استفاده می‌شد، همچنین از نوع بزرگ تابلوها برای نصب در کنار جاده‌ها استفاده می‌گردید و برای اولین بار تبلیغات به شکل همه‌جانبه پی‌ریزی ‌شد.

آثاری از تولد نوزادی که بعدها خیابان‌ها را پر کرد بوجود آمد. این آثار تابلوهای نئون بود که در این دوره در شکل کاملاً ابتدائی خود دیده می‌شد، تنها یک یا دو کارخانه با تهیه تابلوهای نئون فعالیت خود را آغاز می‌کردند و می‌رفت که این وسیله جالب تبلیغاتی تدریجاً شکل گیرد و رشد کند.

شروع به تهیه کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی نیز یکی دیگر از پدیده‌های این دوره است. به خصوص واردکنندگان لوازم آرایشی ضمن کالاهای وارداتی تعداد زیادی کاتالوگ و بروشور نیز وارد ایران کردند که در ابتدا فقط آدرس واردکننده روی آن چاپ می‌شد، ولی بعدها متن بروشورها و کاتالوگ‌ها نیز به فارسی برگردانیده ‌شد و به صورت یک وسیله کاملاً فارسی و قابل استفاده برای مصرف‌کنندگان ایرانی درآمد.

همچنین کاتالوگ‌های شرکتهای واردکننده اتومبیل از جمله مهمترین و نفیس‌ترین کاتالوگ‌ها بودند و بروشورهای واردکنندگان لوازم آرایشی زیباترین نوع بروشورها را تشکیل می‌دادند.

بررسی مشاغل صنعت تبلیغات و ویژگیهای آنها

صنعت تبلیغات از تنوع زیادی از مشاغل برخوردار است. شاید متنوع‌ترین مشاغل تبلیغات را در مؤسسات تبلیغاتی بتوان یافت. دیوید اگیلوی که از افراد بنام صنعت تبلیغات به شمار می‌آید در کتاب (Ogilvy on Advertising) که انتشارات مبلغان آنرا تحت عنوان "رازهای تبلیغات" ترجمه و چاپ نموده است به بررسی مشاغل مختلف تبلیغات و ویژگیهای لازم برای هریک پرداخته است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

آگهی نویسان

شاید آگهی‌نویسان ییش از دیگران در مؤسسات تبلیغاتی به چشم نیایند. اما آنها مهمترین افراد به شمار می‌آیند. یک آگهی نویس موفق، نشانه‌هایی بدین شرح دارد:

1-      کنجکاوی شدید درباره محصولات، مردم و تبلیغات

2-      حس طنز

3-      عادت به سختکوشی

4-      توانایی بصری

5-      آرزوی نوشتن یک برنامه تبلیغاتی، بهتر از تمامی آنچه تا کنون نوشته شده است.

"ویلیام مینارد" از بنگاه بیتز می‌گوید: "اکثر آگهی‌نویسان خوب، به دو دسته تقسیم می‌شوند: شاعران و قاتلان. شاعران، آگهی را مقصود و انتهای کار می‌دانند. قاتلان، آنرا وسیله‌ای برای رسیدن به مقصود می‌بینند." اگر شما، هم قاتل و هم شاعر باشید، موفق می‌شوید.

مدیر هنری

 این شغل به داشتن اطلاعات کافی در زمینه فیلم‌سازی، صفحه‌بندی، عکاسی و چاپ نیاز دارد. ضمن اینکه داشتن ذوق هنری نیز در این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته مدیران هنری در خدمت آگهی نویسان بودند ولی در جهان امروز، جایگاه بالاتری به دست آورده‌اند تا آنجا که برخی از مدیران هنری تا حد "مدیران خلاقیت"  ارتقا پیدا کرده‌اند.

مدیر امور مشتریان (Account Executive)

 به کسی گفته می‌شود که پاسخگوی مشتریان و مراجعه‌کنندگان است و کارهای آنان را راه می‌اندازد و به عنوان رابط بین مؤسسه و مشتریان  و یا مؤسسه و عموم مردم عمل می‌کند. نقش اصلی مدیر امور مشتریان، تحصیل بهترین کار ممکن از دیگر بخش‌های مؤسسه است. آنها هر روز با مشتریان و سفارش دهندگان آگهی تماس دارند.

شما هرگز مدیر امور مشتریان موفقی نخواهید شد مگر اینکه بیاموزید چگونه وجهه و معرفی خوبی از خود ارائه دهید. بیشتر مشتریان شما سازمانهای تولیدی و خدماتی هستند و شما باید بتوانید برنامه‌های تبلیغاتی را به آنها بفروشید. معرفی نامه باید به خوبی نوشته شده و به خوبی نیز ارائه شود. هرگز مشتریان خود را افراد ساده‌لوح نپندارید. با‌ آنها دوست شوید اما در سیاست‌های آنها دخالت نکنید. می‌توانید به مشتریتان بگویید که اگر به جای او بودید چه می‌کردید، اما این حق را برای او محفوظ بدارید که خود تصمیم بگیرد چه تبلیغاتی باید انجام شود. چراکه این در واقع کالای او، پول او و در نهایت مسؤلیت اوست. اسرار مشتریانتان را کاملاً حفظ کنید و مسائل تجاری آنها را در مجامع و اماکن عمومی مطرح نسازید. سعی کنید که گزاشهای که می‌نویسید واضح و روشن باشد. هرچه گزارشات شما طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد ممکن است توسط مدیرانی که قدرت عمل روی آنها را دارند کمتر خوانده شوند.

محققان

 برای اشتغال در بخش تحقیقاتی یک مؤسسه تبلیغاتی خوب،‌ به تفکری تحلیلی و توانایی نوشتن گزارشهای مناسب نیاز خواهید داشت. احتمالاً داشتن مدرک دانشگاهی در رشته آمار و یا روان شناسی نیز  بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر آن باید بتوانید با حس تفاهم با افراد بخش خلاقیت (که بیشترشان شدیداً نسبت به تحقیقات حساسند)کار کنید. از همه مهمتر شما باید ضمن حفظ هوشیاری، در عقایدتان صادق باشید. محققی که مسائل انحرافی و جانبدارانه را در گزارش‌هایش وارد کند موجب خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

دیوید اگیلوی در کتاب خود ضمن سپاسگذاری از محققان متذکر می‌شود که بایستی 9 مورد ذیل را با آنها حل کرد.

1-      آنها سه ماه وقت صرف می‌کنند در صورتی که ممکن است شما فقط سه هفته وقت دشته باشید.

2-      آنها بر سر روش‌شناسی کار، با هم توافق ندارند.

3-      نظریه پردازان و فرهیختگان صنعت تبلیغات را فقط در بخش تحقیقات می‌توان یافت.

4-      محققان، نظام مدونی برای بازبینی تحقیقی که قبلاً انجام شده در اختیار ندارند.

5-      تحقیق تبلیغاتی پر از مسائل و رویکردهای زودگذر است.

6-      محققین از نمودارهایی استفاده می‌کنند که برای افراد عادی نامفهوم‌اند و گزارشهای آنها غالباً بسیار حجیم و طولانی است.

7-    محققین با روشی اعصاب خردکن از اجرای طرح‌هایی که به نظر آنان از لحاظ معیارهای کمال گرایانه، ضعیف باشند امتناع دارند، حتی زمانی که طرح، نتایج عملی خوبی به بار آورد. به گفته وینسون چرچیل "بنویسید کمال گرایانه، بخوانید توقف کارها".

8-      از هر صد محقق، نود و نه نفر خود را با بررسی‌هایی مشغول می‌کنند که از آنها خواسته شده است، اما به ندرت خود، آغازگر کاری هستند.

9-      محققان واژگان نامفهومی به کار می‌برند مانند: الگوهای نگرشی، قضاوت گرایانه، بازپردازی مفهوم، نیمه بهینه، رابطه همزیگری، شکسته طلبی و...

کارشناسان بخش رسانه‌ها

 کسانی که در بخش رسانه‌های یک مؤسسه تبلیغاتی کار می‌کنند به تفکر تحلیلی، توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات عددی در قالب‌های غیر عددی، ثبات و پایایی در شرایط فشار و استعداد مذاکره با صاحبان رسانه‌ها نیاز دارند.

مدیر خلاقیت

 اگیلوی که خود یک مدیر خلاقیت موفق بوده است فهرست شرایط لازم برای این شغل کمرشکن را اینگونه مطرح می‌کند:

1-      روان‌شناس خوب

2-      مشتاق و قادر به استقرار معیارهای بالای کاری

3-      مجری کارآمد

4-      توانمند برای تفکر راهبردی، موقعیت دهی و اموری از این قبیل

5-      دارای ذهن پژوهشی

6-      برخوردار از توان و خبرگی یکسان در عرصه تلویزیون و رسانه‌های چاپی

7-      خبره در زمینه کالاهای بسته‌بندی شده و دیگر محصولات و خدمات به یک اندازه

8-      دارای ذوق و تجربه در زمینه گرافیک و امور چاپ

9-      سخت‌کوش و سریع

10-   دوری گزین از درگیری و جدال

11-   آماده برای تقسیم امتیازات کارهای خوب انجام شده و قبول انتقادات در مورد کارهای بد

12-   ارائه کننده و معرف خوب

13-   معلم خوب و استخدام کننده خوب

14-   سرشار از نشاط و سرزندگی

مدیر عامل

 مشکل‌ترین شغل در یک مؤسسه، مدیرعاملی است. او باید رهبر خوبی برای ترسوها باشد. او باید دارای تیزهوشی مالی، مهارت اجرایی، چابکی و شجاعت برخورد با افراد ناکارآمد باشد. مدیر عامل باید فروشنده خوبی باشد چون او مسؤل جذب مشتریان جدید است. او باید خود را با حرکتی جهشی از فلاکت‌ها و مصیبت‌ها دور سازد. و از همه مهمتر، قدرت بدنی لازم برای 12 ساعت کار روزانه و سپری کردن نیمی از وقت خود در مسافرت، برای وی ضروری است.

در تحقیقی که اخیراً انجام گرفته مشخص شده است که نرخ مرگ و میر مدیران ارشد تبلیغات به علت فشارهای عصبی 14٪ بیشتر از همتایان یقه سفید آنان در دیگر مشاغل است.

شرکتهای ارائه دهنده کلیه خدمات تلیغاتی

این نوع شرکتها از نظر میزان و تنوع ارائه خدمات، بزرگترین نوع شرکتهای تبلیغاتی شناخته می‌شوند. شرکت ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی، موسسه‌ای است که تمام خدمات مورد نیاز مشتریان را به منظور اداره کلیه وظایف تبلیغاتی ارائه می‌کند. این وظایف عبارتند از:

  • بازاریابی و برنامه‌ریزی رسانه‌ای
  • فعالیتهای تحقیقاتی
  • مبارزه تبلیغاتی در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی
  • مفهوم سازی خلاق
  • توسعه هویت و لوگو
  • طراحی و تولید گرافیکی
  • تولیدات رادیویی و تلویزیونی
  • برنامه‌های هدایت بازار
  • خرید رسانه‌ای
  • برنا‌مه‌ریزی وقایع خاص و ارتباطات عمومی

در نگرش سنتی شرکتهای ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی وظایف فوق را بصورت مجزا و تفکیک شده انجام می‌دادند. در نگرش نوین این شرکتها به شیوه دیگری عمل می‌کنند. زمانی که یک محصول جدید به چنین شرکتی واگذار می‌شود. این شرکت فرایند کلی زیر را از ابتدا تا انتها در دستور کار خود قرار می‌دهد:

1-  شناسایی مسئله بازاریابی محصول

2-  تدوین استراتژی و ارائه واکنش خلاقانه

3-  برنامه‌ریزی جامع و رسانه‌ای

4-  آماده کردن آگهی تجاری

5-  ارائه صورت حساب و دریافت وجوه

عموماً در ساختار سازمانی چنین شرکتهایی چهار معاونت مشاهده می‌شود. معاونت خدمات خلاقانه که نویسندگان و طراحان هنری زیر نظر این معاونت فعالیت می‌کنند. معاونت امور مشتریان که ارتباط با مشتریان و جلب رضایت آنها را به عهده دارد. معاونت خدمات بازاریابی که عملیات فروش، تحقیق و برنامه‌ریزی رسانه‌ای را دنبال می‌کند. معاونت مالی و اداری که فعالیتهای مالی، مانند حسابداری و امور پرسنلی مانند آموزش نیروی انسانی را به عهده دارد.

موسسات خلاق

این مؤسسات در  داخل شرکتهای بزرگ ایجاد می‌شوند و  با وجودیکه تحت نظارت و تملک شرکت اصلی هستند، به صورت مستقل سازماندهی می‌شوند. رئیس این مؤسسات معمولاً مدیر تبلیغات شرکت اصلی است که در جهت اهداف شرکت، موسسه خود را هدایت می‌کند.

مهمترین دلایل استفاده از مؤسسات داخلی عبارتند از:

استفاده از کارکنان متخصص داخلی که با صنعت مورد نظر آشنایی کافی دارند.

صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغاتی به دلیل استفاده از کارکنان داخلی

برخورداری از امنیت اطلاعاتی به دلیل نظارت بیشتر بر فعالیتهای موسسه

موسسات ارائه دهنده خدمات خرید رسانه ای

ازآنجا که مؤسسات خلاق اقدام به برنامه‌ریزی و خرید رسانه نمی‌کنند. مشتری ناچار است که به خدمت خرید رسانه روی آورد و یا برنامه‌ریزی رسانه‌ای را در داخل شرکت خود انجام داده و اجرای آنرا  به یک موسسه خرید کننده، واگذار کند.

پیچیدگی روزافزون رسانه‌ها، عرضه گسترده آنها، رشد تلویزیون‌های کابلی، بخش‌بندی مجلات، وجود تنوع گسترده در ایستگاه‌های رادیویی و هزینه نگهداری یک بخش رسانه‌ای کارا، مؤسسات کوچک‌تر را وادار کرده به خدمات خرید رسانه‌ روی آورند. خریداران رسانه‌ها، با ارائه اینگونه خدمات که غالباً در مقایسه با برخی از مؤسسات تبلیغاتی، توان خرید از بارارهای بیشتر و یا کمیت‌های فزون‌تری را داشتند، کارایی رسانه‌ها را به میزان وسیع‌تری نشان داده‌اند. خدمات خرید رسانه معمولاً برای مؤسسات کوچک و متوسط، به ویژه در بازارهایی که مؤسسات کوچکتر با آنها آشنایی ندارند، مثل خرید زمان از تلویزیون‌ها و رادیوهای تخصصی بهتر عمل می‌کند.


خرید و دانلود - 24,200 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com