امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

مدیریت موجودی

سازمان ها برای تولید کالا و ارائه خدمت، به مواد اولیه و قطعات نیاز دارند و از عرضه کنندگان آن تأمین می نمایند. هدف اصلی از مدیریت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، این است که: اولاً  در هنگام نیاز کالا و قطعات به میزان مورد نظر موجود باشد و ثانیاً  مقدار کالا  و قطعات به اندازه ”مناسب“‌  باشد، یعنی نه به میزان زیاد که هزینه انبارداری فوق العاده ای را بر سازمان تحمیل نماید و فضای دیگر کالاها را اشغال نماید و نه آنقدر کم باشد که خط تولید متوقف شود. به عبارت دیگر،  منافع ناشی از دارا بودن موجودی بیش از هزینه های کمبود آن باشد.

منظور از موجودی تنها مواد اولیه و قطعات نیست. بلکه موجودی به:‌مواد اولیه و قطعات، کالاهای نیمه ساخته، ماشین آلات، ابزار آلات تولیدی،  لوازم تعمیرات آنها و کالای ساخته شده اطلاق می شود.

در سیستم های نوین تولید، سازمان ها به دنبال کاهش میزان موجودی و نگهداری آن در حداقل ممکن هستند. به گونه ای که مواد اولیه هنگام نیاز،‌وارد سیستم شده و کالای تکمیل شده باری مشتریان ارسال گردد. البته حذف کامل انبار و دارا بودن مواد اولیه در موقع نیاز و به طور مطلق امکان ندارد.

دسته بندی کالاها بر اساس ABC

برای برنامه ریزی موجودی ها لازم است کالاها بر اساس میزان ارزش و حجم آنها دسته بندی گردد. بطور کلی کالاها را می توان به سه دسته A, B, C ‌  تقسیم نمود. بررسی ها نشان داده است که معمولاً 20 درصد اقلام موجودی،‌80-70 درصد ارزش کل موجودی ها را تشکیل می دهند. این دسته کالاها را ”دسته A“  نامیده اند. دسته دوم کالاهایی هستند که در حدود 30 درصد اقلام موجودی انبار را در برگرفته و از نظر ارزش فقط 15 درصد ارزش کل مجودی ها را به خود اختصاص می دهند.

این دسته کالاها ”دسته B“  گویند و دسته سوم 60-50  درصد اقلام انبار را تشکیل داده و 10-5 دصد ارزش کل، موجودی ها را به خود اختصاص داده است. و ”دسته C“  نام دارد. بیشترین توجه مدیریت مواد باید ابتدا، به  دسته A  معطوف باشد و طبقات بعدی از اولویت کمتری برخوردار هستند، به دلیل آنکه عدم کنترل دقیق و صحیح اقلام دسته A، هزینه گزافی به دنبال خواهد داشت.

و در ادامه داریم:

تجزیه و تحلیل هزینه – منفعت

انواع هزینه ها در مدیریت موجودی

هزینه های سفارش Co‌

هزینه نگهداری Ch‌

هزینه کمبود CS‌

شرایط تصمیم گیری در کنترل موجودی‌

1)مدل های کنترل موجودی تحت شرایط اطمینان کامل

4-1)مدل دریافت تدریجی کالا

کنترل موجودی تحت شرایط ریسک

مدل های کنترل موجودی احتمالی (تحت شرایط ریسک)

الف-تعیین نقطه سفارش و ذخیره احتیاطی وقتی که هزینه کمبود مشخص نباشد.

مدل 1- تقاضا ثابت و دوره تأخیر تا دریافت سفارش ثابت

مدل 2- تقاضا متغیر و دوره تأخیر تا دریافت سفارش ثابت

مدل 3- نرخ تقاضا ثابت و دوره تأخیر تا دریافت سفارش متغیر

مدل 4- نرخ تقاضا متغیر و دوره تأخیر تا دریافت سفارش متغیر

ب-تعیین نقطه سفارش مجدد و ذخیره احتیاطی درصورتی که هزینه کمبود مشخص باشد.

محاسبه EOQ  در صورتی که کمبود کالا مجاز باشد.

فایل پاورپوینت 56 اسلاید


خرید و دانلود - 7,150 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com