امروز سه شنبه 13 آذر 1403 http://sell.cloob24.com
0

نام فایل: آشنایی کامل با لباس اقوام اجتماعی ایران

فرمت:.ppt

تعداد صفحه/اسلاید: 24

حجم: 4 مگابایت


آشنایی کامل با لباس اقوام اجتماعی ایران
لباس اقوام اجتماعی ایران
تنوع لباس در دوره های مختلف ایران وتاثیری که برروی پوشش مردم گذاشته در دوره ایلامها شاهکار جالبی در مورد لباس انجام گرفته وبراساس یافته های که در تپه سیلک کاشان داریم که از 5000سال قبل از این تاریخ،ایلامیها لباس برای خود می دوختند وهمین نوع طراحی ودوخت برای دوره های بعد الگویی بوده وبدین ترتیب مادها نیز در تهیه ونوع دوخت لباسها ی خود از ایلامیها الگو می گرفتند.
بدون تردید شاخصهای اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی وحرفه های ادیان مختلف وغیره ازجمله مسائلی هستند که در پدید آمدن لباس سیر تحول ویا ازبین رفتن لباس تاثیر داشته اند،بطور مثال ایران بعنوان یک کشور ی که دارای آب وهوای متعدل وچها فصل سبب شده که تنوع لباس بیشتر باشد وقرار گرفتن ایران در موقعیت خاص جغرافیایی یعنی پل ارتباطی میان شرق و غرب ودر مسیر راه ابریشم باعث شده که در ایران بیش از سایر کشور ها ی متمدن آن روز البسه (سرپوش،تن پوش، پاپوش)متنوع شود.
   زنان ماد
 زنان در دوره تیموریان
 زنان در دوره اشکانیان
  زنان در دوره زندیه و افشار
زنان در دوره پارسیان
زنان در دوره قاجاریه
  پوشش  چادر  :   زنان در دوره اسلامی
نان در دوره ساسانیان
همچنین تاثیر پذیری از اعتقادات مذهبی وباورهای مردمی،چنانچه در بررسی های انجام شده از سفالهای متعددبدست آمده از تپه های سیلک کاشان مشخص شده که می توان استنباط نمود که لباسهای رایج مربوط به آیین های مذهبی بوده ویا برنز های بدست آمده در کاوش های باستناشناسی  لرستان،نشان می دهد که اعتقادات مذهبی چقدر در شکل وطرح لباس تاثیر گذاشته از دیگر نمونه های آن می توان به نیلو فر آبی جهت نقشهای لباس نام برد.
نیلوفر آبی:
در آیین پیشنیان نماد تقدس بوده ویا با اشکال مختلف بصورت قلعه که نشات گرفته ازآتشکده هایی بوده که نشان مهر پرستی را درایران را می نمایاند وایرا در زمان پیش از اسلام با تاثیر هنر دوران ساسانی اوج قدرت بوده این تاثیر حتی تا دوران صفویه نیز دیده شده.در اوایل دوران اسلامی به دلیل پیشرفت همه جانبه هنر ساسانی ابتدا طراحی لباس بدون تغییر باقی مانده وبه این سادگی تاثیر نپذیرفت اما پس از برقراری ارتباط با اعراب یک سری خطوط ونقوش کوفی (سده های دوم،سوم،چهارم)در لبه های آستین وبازو بند و...مشاهده می شود.
در دوران صفوی 
در دوران صفوی که اوج قدرت ایرانیان بویژه در زمینه هنر ومعماری پس از اسلام است که لباس بعنوان جزیی از هنر در انواع مختلف آن ظاهر می شود وبدلیل اینکه اولین ارتباطات ایران در اروپا شکل می گیرد متنوع ترین نوع لباس از نظر نقش،شکل ونوع وجنس پارچه پذیرش عمومی را داریم ویا در دوره افشاریه تاثیر پذیرفتن از نوع پوشش هندیان به چشم می خورد واین مسیر همچنان باقی است تا زمان قاجاریه که البته بیشتر در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار وسفرش از فرانسه به بعد ومشاهده با بالرین ها در آنجا طراحی واستفاده از دامن های کوتاه رایج می شود واین مختص لباسهای خانمها بوده که شلیته وتنبان با چین زیاد استفاده می کردند.
دوران صفوی
  تنوع پوشش در دوره قاجاریه
ایالات و عشایرایران دردوره قاجاریه
  زنان کرد در دوره قاجاریه
 زنان بختیاری در دوره قاجاریه
 عروس ترکمن در دوره قاجاریه
دین زرتشتی
زرتشت در حدود بیش از هزار سال (و به روایاتی بیش از هزاران سال) پیش از میلاد مسیح، در کتاب یسنا بر عفت سرشتین در کنار پوشش ظاهری پافشاری کرده‌است.بر پایه آنچه موبد «رستم شهرزادی» گفته‌است، پوشش زن باید به گونه‌ای باشد که حتا یک تار موی او نیز آشکار نگردد. در خرده اوستا، چنین آمده‌است: «همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را می‌پوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز می‌کنیم».
دوران پهلوی
ورود اجناس و البسه گوناگون اروپایی و حضور خیاطان و طراحان فرانسوی، و تقلید از آنها، کم کم، باعث تغییراتی مهم در وضع لباس ایرانیان و خصوصا زنان ایرانی شد. به این ترتیب که، از طول و عرض چادر کاسته شد و چاقچور و روبنده در میان جوانان، اکثرا از بین رفت و پیچه عمومیت یافت، شلوار کشی تبدیل به جوراب های ساقه بلند ماشینی شد، پیراهن و شلیته و شلوار و چادر کمری جای خود را به پیراهن های بلند یک تکه که بلندی آن بر حسب مد روز تغییر می کرد، دادند و به جای ارخالق و نیم تنه، کت و ژیلت و بلوز به طرز دوخت اروپایی معمول شد و پارچه های زری و مخمل و تور، به کرپ و ساتن و کرپ دشین و ژرژت و... تغییر یافت.چنانچه گفته شد، با نگاهی به تاریخ تحول پوشاک زنان در ایران خواهیم دید که تغییر و تحولات لباس زنان از اندرونی و زنان درباری شروع شده و به طبقات و اقشار دیگر جامعه سرایت کرده است، این تقلید بنا به موقعیت اجتماعی افراد و به تناسب و توانایی آنها در انتخاب نوع و جنس پارچه و تزیین آن تفکیک می شده است. در زمان رضا شاه که پوشاک ادامه دروه قبل است، بیشتر زنان اعیان و اشراف لباس های اروپایی به تن می کردند اما هنگام خروج از منزل روی آن چادر می پوشیدند.
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی
تحولات سیاسی ایران پس از انقلاب در جامعه زنان بی تأثیر نبود، به ویژه آنکه احزاب سیاسی و گروههای متعدد مسئله تعلیم و تربیت زنان و اصلاح وضعیت آنان را در رأس برنامه خود قرار داده بودند. آنان یکی از عوامل اصلی متمدن بودن را حضور زنان در عرصه اجتماع می‌دانستند و مانع اصلی این حضور را در سبک و شیوه زیستی و سنتی جامعه و نوع پوشاک جست وجو می‌کردند. بنابر این به دنبال یک سری انتقادات نسبت به حضور زنان در منازل، خواستار حضور آنان در جامعه بودند. بدین منظور یک جریان پنهان اما مستمر با بیان آزادی زن از اسارت، بین تجددخواهان بروز کرد. اینان خواستار حضور زن در عرصه اجتماعی بودند و از وضع حجاب سخن به میان می‌آوردند.


خرید و دانلود - 13,200 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com