دانلود تحقیق در مورد آکوستیک در معماری
نام فایل: آکوستیک در معماری
فرمت:.ppt
تعداد صفحه/اسلاید: 54
حجم: 3 مگابایت
عنوان:آکوستیک در معماری
مفاهیم اولیه استاندارد میدان آکوستیک
کمیت فشار در فراگیره در حالت تعادل در همه نقاط آن یکسان میباشد. چنانچه در چنین فراگیره حالت تعادل در یکی از نقاط آن متزلزل شود (به عنوان مثال فشار در یک نقطه بیشتر میشود) این حالت ناپایدار در همه جهات در فراگیره منتشر شده به شکل موج پدیدار میشود (نظیر افتادن سنگ در آب آرام).
تندی آوا
تندی آوا که به آن سرعت ذرات فراگیره نیز میگویند درگیر با فشار آوا و اندازه وابسته به هم میباشند. تندی آوا خود وابسته به بسامد و دامنه نوسان ذرات است که مقداری متغیر ولی تکراری است. به این معنی که تندی آوا به سرعت حرکت ذرات فراگیره در حول نقطه حالت تعادلشان گفته میشود. هرچه انرژی ساماندهی آوا (یا به بیان دیگر بلندی آوا) بیشتر باشد به همان نسبت نیز تندی و فشار آوا بیشتر میشود.
1- انتشار آوا در فضای باز و بسته
چگونگی انتشار آوا در یک فضای باز که دیواری آنرا محدود نکرده باشد تنها بستگی به ساختمان هندسی سرچشمه دارد. از این رو کاهش شدت آوا (انرژی آکوستیکی) که در هر ثانیه از یک مترمربع میگذرد،با فاصله آن از سرچشمه بستگی پیدا میکند و تنها از ابعاد هندسی آن تابع است و به فرکانس بستگی ندارد «تباهی هندسی انتشار آوا» نامیده میشود. افزون بر تباهی هندسی آوا کاهشهای دیگری مانند تباهی در فضا (تباهی هوا – تباهی بخار آب و مه – تباهی باد...) یا تباهی در زمین (تباهی در گل و گیاه...) نیز به شدت آوا در کاهش میدهند. از این رو برای پیشگیری از آزاد آوا (نوفه) با بهره گیری از تباهندههای نامبرده یا تباهندههای ویژه دیگر (مانند دیوارکهای بازدارنده یا گذراندن سرچشمه در ژرفای زمین) کوشش میشود که آزاد نوفه را کاهش دهند.
آوا به شیوه چشمگیری کاهش مییابد. زیرا اندازه این بازدارندهها (کوه و تپه) چندین بار بزرگتر از طول موج آواهای بم میباشند. از این رو به خوبی میتوان دریافت که چرا آوای قطاری که از درهها و گودیها میگذرد کمتر آزا دهنده است تا قطاری که از دشت و کوه میگذرد. همچنین اتاقهای سمت حیاط خانهها بیش از اتاقهای سمت خیابان آرامش دارند.
شکل 1: بازدارندگی آوا – Q سرچشمه آوا – B شنونده - h بلندی موثر دیوار φ زاویه سایه
دیوارهای دراز و بلند ساخته شده در مقابل خطوط راه آهن و اتوبان هایی که از برابر خانهها و دهات میگذرند اثر بازدارنده آوا را از مناطق مسکونی دارا میباشند.
نوفه
همچنانچه در اسیلوگرام آوائی به جای خطوط مشخص،نوار ناموزونی ملاحظه میشود آن آوا دیگر دارای اجزاء مشخص و هارمونیک نیست و در شکل وجود خطوط مشخص هم دیگر این خطوط دارای رابطه ای با یکدیگر و نغمه اصلی نمی باشند و به همین جهت این آوا را که خالی از لطافت و دلپذیری است نوفه مینامیم.
جدول مقایسه تراز بلندی آوا:
برای مقایسه و درک بهتر رابطه احساس شنوایی و تراز بلندی آوای محیط و توجه به جدول زیرین میتواند راهنمای بسیار مناسبی باشد.
حد مجاز (پیشینه) غوغای آزار دهنده
محل کار
میانگین 50%
غوغای آزار دهنده برحسب
پیک 99%
پیک گه گاهی 9/99%
سیستمهای با عایق ساماندهی آوای گوناگون
چنانچه یک دیوار یا سقف از چندین جزء گوناگون ترکیب شود، عایق بندی آن دیوار یا سقف نتیجه عایق بندی اجزاء گوناگون خواهد بود. همانگونه که در شکل 12 نمایش داده شده است میتوان کاهش عایق بندی یک دیوار را که دارای در یا پنجره است بدست آورد.
در شکل زیر 13 کنسترکسیون (نحوه اجرا) یک در چند لایه با چهارچوب و پاشنه ویژه نمایش داده شده است. با توجه به ساختمان و عایقبندی درها برداشت میشود که و جود در، اثر عایقبندی دیوار را کاهش میدهد، زیرا به عنوان مثال یک دیوار آجری 12 سانتیمتر به وزن 240 کیلوگرم در مترمربع دارای عایقبندی معادل 46 دسیبل میباشد، در حالی که اگر دری معادل این عایقبندی مورد نیاز باشد، باید هم سنگین و هم چند لایه ساخته شود (که با دیوار تناسبی ندارد).
خرید و دانلود - 13,200 تومان
- لینک منبع
تاریخ: دوشنبه , 04 دی 1402 (19:05)
- گزارش تخلف مطلب