امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

برنامه ­ریزی استراتژیک

یکی از روش ­های شناسایی ماهیت برنامه ­ریزی استراتژیک بررسی تفاوت آن با سایر روش ­های برنامه ­ریزی است. امروزه در سازمان­ های پیشرفته و در سطوح مختلف سازمان ­ها، برنامه ­ریزی به سه صورت اساسی برنامه ­ریزی استراتژیک، برنامه ­ریزی ترفندی و برنامه ­ریزی عملیاتی به شرح زیر جلوه گر می­ شود.

الف) برنامه ­ریزی استراتژیک:

در این برنامه ­ریزی، اهداف و خطوط کلی و رسالت سازمان در بلندمدت تعیین می­ شود. این نوع برنامه ­ریزی جامعیت داشته و در سطوح عالی سازمان شکل می­ گیرد؛ در این نوع برنامه ­ریزی چارچوبی مشخص برای برنامه ­ریزی ترفندی و برنامه ­ریزی عملیاتی ترسیم می­ شود. این برنامه دارای دید بلندمدت است. در حکم چتری است که کل سازمان را به نحوی در بر می­ گیرد.

ب) برنامه ­ریزی ترفندی:

این برنامه ­ریزی که در آغاز در سازمان­ های نظامی به کار گرفته شد، فرایندی است که به وسیله آن، مدیران دسته ­ای از فعالیت­ های مرتبط را در اجرای یک راهبرد تصویر می­ کنند. به عبارت دیگر، برنامه­ ریزی ترفندی به مسائلی مربوط می­ شود که برای رسیدن به هدف ­هایی، توسط برنامه ریزان سطوح عالی سازمان ترسیم می­ شوند. این نوع برنامه­ ریزی شامل تدوین هدف­ ها و انتخاب وسایل لازم برای دستیابی به آن هدف ­ها است. چارچوب زمانی برنامه ­ریزی ترفندی، کوتاه ­تر از برنامه ­ریزی استراتژیک است. در نهایت، این برنامه ­ریزی به وسیله سطوح میانی سازمان انجام می­ گیرد.

ج) برنامه ­ریزی عملیاتی:

فرایندی است که به وسیله آن، مدیران اجرایی، فعالیت و گام­ های ویژه ­ای را در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر ترسیم می ­کنند. برنامه ­ریزی عملیاتی چارچوب زمانی کوتاه ­تری نسبت به دو برنامه ­ریزی استراتژیک و ترفندی دارد؛ این نوع اغلب توسط مدیرانی صورت می­ گیرد که مسئولیت محدود برای اجرای هدف­ های محدود دارند.

لازم به ذکر است که مرز بین برنامه ­ریزی استراتژیک، ترفندی و عملیاتی کاملاً روشن نیست؛ تفاوت بین این سه برنامه ­ریزی نسبی است.


. tactical planning

. operational planning

. long rang planning 


خرید و دانلود - 33,000 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com