امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 139 صفحه

اصلاح الگوی مصرف تعریف:نهادینه کردن الگوهای صحیح استفاده از منابع کشور.
فرایند اصلاح الگوی مصرف،سبب ارتقای شاخص های بهره وری و اثربخشی در جنبه های مختلف فردی و اجتماعی،کاهش هزینه ها و بسط وگسترش عدالت می گردد.
سطوح فرایند اصلاح الگوی مصرف از لحاظ اجرایی:
1- تولیدمحصولات و خدمات
2- توزیع
3- مصرف
استقرار نظام های استانداردها و الگوی مصرف در هر سه وجه مربوطه مستلزم فرهنگ سازی پایداراست که خود نیازمند ارائه راهکارهایی است تا همه افراد جامعه نگرش ها و رفتارهای مربوطه را اصلاح نمایند و به تدریج این اصلاح نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و نهایتا به یک فرهنگ در تمامی عرصه های مصرف تبدیل شود. برای نهادینه سازی و ایجاد بسترهای فرهنگی لازم به منظور استقرار مطلوب الگوی مصرف اولین قدم ارائه آموزش های مناسب و اثربخش است.
بدیهی است که آموزشهای مناسب به تدریج موجب ایجاد شناخت و تغییر نگرش در افرادشده و همگام با تغییرنگرش تک تک افراد جامعه می توان امیدوار بود که نگرش جامعه اصلاح شده و تغییررفتار مناسب صورت گیرد.
اهمیت این مسئله از زمانی آشکار می شود که بدانیم علی رغم تاکید آموزه های دینی مبنی بر پرهیز از اسراف و تبذیرمتاسفانه نشانه های فاحشی از زیاده روی در مصرف منابع در ابعادی زندگی فردی،خانوادگی و سازمانی دیده می شود.ازجمله می توان به ضایعات نان و اتلاف منابع در حوزه مصرف انرژی دربخش خانگی و صنعتی نام برد که بسیار بالاتر از سطح استانداردهای جهانی است.بدیهی است تا زمانی که منابع ارزشمند و کمیاب،با ارزانترین قیمت و به وفور در اختیار قرار می گیرد،نمی توان انتظار تحقق شعارهای صرفه جویی را داشت.لازم است تا در کنار ارائه آموزشهای لازم و فرهنگ سازی نسبت به منطقی کردن قیمت حامل های انر‍ژی اقدام نمود.از آنجایی که سازمان های دولتی از جمله بزرگترین مصرف کنندگان منابع انرژی و امکانات می باشند هرگونه اقدام در راستای استقرار نظام اصلاح الگوی مصرف بدون در نظر گرفتن این سازمانها مفید نخواهد بود. اهمیت و ضرورت توجه به استانداردها و الگوهای مصرف واژگان و اصلاحات
استاندارد(standard):
سندی مدون از ضوابط و شاخص هایی است که به عنوان پایه و اساس معیارها(عموما با ماهیتی کمی و فنی)با آزمایش ها و مطالعات گذشته،مورد توافق و اجماع متخصصین مربوطه قرارگرفته و به عنوان یک نمونه یا مدل پذیرفته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.
الگو(pattern):
موضوعی است قابل برگشت و تکراری،متشکل از حوادث گوناگون(عموما با ماهیت کیفی و رفتاری)شامل عناصر تشکیل دهنده آن پدیده که می تواندبه صورت قابل پیش بینی و قابل تکرار درآید.
مصرف(consumption):
در لغت به معنی زمان و منابع را خرج نمودن است و در اصطلاح اقتصادی و مدیریتی شامل تخصیص بودجه و هزینه کردن امکانات و درآمدهای عمومی از سوی دولت نیز می شود.
اسراف:
در لغت به معنی تجاوز و زیاده روی در مصرف است،بنابراین هرگونه عمل انسان که خارج از حدود باشد،اسراف محسوب می شود.
تبذیر:
استفاده از منابع مالی در مواردی که سزاور نیست،چه کم باشد چه زیاد.
سازمان(organization):
گروهی از افراد که برای نیل به هدفی مشترک از طریق تقسیم کار و وظایف و از مجرای سلسله مراتب اختیار و مسئولیت اعم از خصوصی و دولتی در کنار هم همکاری و ارتباط دارند.
خط مشی(policy):
خواسته ها و جهت گیری های کلی یک سازمان که بطور رسمی توسط مدیریت ارشد سازمان اعلام می گردد.
اهداف(objectives):
مقاصدی که در قالب عملکرد سازمانی است و سازمان خود را مقید به حصول آنها می داند.اهداف حتی المقدور باید کمی باشند.
نیازسنجی(need assessment):
به کار بردن شیوه هایی که به کمک آن بتوان نیازهای اهداف سازمانی را تعیین کرد.اولین هدف نیازسنجی،تولید اطلاعات و شاخص ها درباره نیازهای مردم،سازمان ها و جامعه هدف است.
شاخص(index):
ملاک ها و اصولی است که خصوصیات کیفی را در قالب کمیت بیان کرده و آنها را قابل بررسی و ارزشیابی می کندشاخص ها معمولا از اهداف،خط مشی ها،نگرش ها و یا موقعیت ها سرچشمه می گیرند و مانند علائمی که مسیر را مشخص کنند،در استانداردها و الگوها مورد استفاده قرار می گیرند.
اثربخشی(effectiveness):
میزان تامین مقاصد تعریف شده توسط یک فرایند،شخص،محصول،برنامه یا میزان پاسخگویی به نیازهای جامعه هدف. به عبارت دیگر انجام کارهای درست.
کارایی(efficiency):
بیشینه سازی بهره برداری و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن با استفاده از کمترین و...

خرید و دانلود - 29,700 تومان

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com