امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 28

یکی از شایع­ترین اختلالات روانی عصر حاضر اضطراب است، به­طوری­که قرن بیستم را عصر اضطراب خوانده­اند(انجمن روانپزشکی آمریکا، 2001). اضطراب یک واکنش طبیعی و عادی به فشار­های روانی است و دارای مؤلفه­های جسمی و روانی است. زمانی اضطراب به شکل یک مشکل یا عارضه در می­آید که یک پاسخ غیر واقع بینانه و بی­دلیل به این فشار­ها داشته باشد. در بعضی از موارد اضطراب خود منبع پریشانی می­شود و فرد مضطرب به اضطراب دوباره دچار می­شود(هلن کنرلی،1384: 15).

«در واقع اضطراب یک مفهوم چند بعدی است که دارای سطوح مختلف بدنی، شناختی، عاطفی، و بین فردی می­باشد. این پدیده در واقع یک علامت هشدار دهنده است. وجود حدی از اضطراب برای حفظ بقا و ادامه حیات فرد لازم و ضروری است و حالت انگیزشی برای فرد دارد؛ اما اگر مقدار آن از حدّ لازم بگذرد موجب به­هم ریختگی سازمان فکری و رفتاری فرد خواهد شد. بنابراین ممکن است ما را از مسیر زندگی خارج کند، به نحوی که مهار زندگی را از دست بدهیم» (جان بزرگی،1388: 35). «در افراد مبتلا به اختلال اضطرابی، افکار مزاحم غالباً به شکل نگرانی از احتمال رویدادها و پیامدهای آتی، با تفسیر فاجعه­آمیز از رویدادهای گذشته در می­آیند که تأکید آنها برجنبه­های منفی، به­ویژه با توجه به اشتباهات احتمالی فرد است. این نگرانی ­های مزاحم و تفسیرهای اغراق آمیز و ناراحت کننده، ویژگی تجربه اضطرابی هستند و اغلب به نظر می­رسد کیفیتی خودکار دارند که بیشتر از خود افراد سرچشمه می­گیرد تا از موقعیت­های زندگی آنها. ویژگی­های اضطراب عبارتند از: احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی. شخص مضطرب، از عصبی بودن، تنش، بی­قراری وتحریک پذیری شکایت دارد و اغلب شب­ها به سختی می­خوابد. شخص مضطرب به آسانی خسته می­شود، دلشوره دارد و از سردرد و تنش عضلانی و اشکال در تمرکز رنج می­برد. این افراد نسبت به نشانه­های تهدید بسیار حساس هستند. در چنین افرادی حساسیت زیاد، گوش به­زنگی، و حاضر و آماده بودن برای توجه به تهدیدهای بالقوه مشاهده می­گردد»(ساراسون و ساراسون، 1390: 307). این توجه و حساسیت زیاد و افراطی موجب گوش به­زنگی در فرد می­شود، یعنی به فرد هشدار می­دهد که خطر در راه است که اگر شدت زیادی داشت باعث می­شود که فرد برای مقابله با آن اقداماتی به عمل آورد مثل الکل، دارو و ترس هم به همین ترتیب یک هشدار است ولی باید میان آن و اضطراب تمایزی قائل شد (کاپلان و سادوک، 2001).

در واقع شاید بتوان گفت اضطراب نوعی ناراحتی و بیمناکی است که گاه با نشانه­های آزار دهنده و ناخوشایندی همراه است و به سه نشانه می­توان فهمید اضطراب نابهنجار است:

 1- نگرانی: به کوچک­ترین نکات توجه می­کند و همه چیز را زیر ذره بین قرار می­دهد ولی برای رفع آنها اقدامی نمی­کند.

 2- اجتناب: حذر کردن و دوری جستن از موقعیت­های اضطراب آور، وحشت آمیز: اضطراب­، ظرف چند دقیقه شدت می­یابد و نشانه­های آن افزایش می­یابد (طباطبایی­فر،1389).

3- اضطراب: احساس فراگیر و ناخوشایندی است که با علائم جسمی ناشی از دستگاه خودکار مثل سردرد، تعریق، تپش قلب، تنگی نفس، ناراحتی معده، افزایش فشار خون و بی­قراری همراه­ است (کاپلانوسادوک، 2001).

به­بیان دیگر هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی مانند نگرانی، دلشوره، وحشت، ترس بیان می­شود و سبب به­هم ریختگی تعادل فرد می­گردد اضطراب است؛ چراکه فرد دائما به­منظور برقرار کردن تعادل در حال کوشش است. می­توان گفت اضطراب محرکی بسیار قوی است که امکان دارد گاهی مفید و زمانی مضر باشد و این وابسته به درد­ ترس و مقدار خطر دارد که متوجه فرد است (شیهان، 1989،ترجمه پور افکار،1368).

به­طور کلی از تعاریف می­توان چنین نتیجه گرفت که اضطراب احساسی رنج­آور یا انتظار خطری که به شیئی نامعین یا اتفاق مشخصی وابسته نیست.


.Ranpzshky Society of America

.Helen Knrly

.Sarason and Sarason

.Kaplan and Sadvk

فهرست مطالب

اضطراب

تعریف اضطراب  

علائم اضطراب  

علائم رفتاری

 علائم فیزیکی

 علائم معده-روده­­ای

علائم دستگاه ادراری

علائم تنشی

طبقه­بندی اختلالات اضطرابی

 اضطراب تعمیم­یافته

اختلال وحشت­زدگی

اختلالات هراس

 هراس خاص

اختلالات اجتماعی

 اختلال وسواس فکری-عملی

 اختلال فشار روانی پس آسیبی

بررسی اجمالی پیشینه نظری و سوابق پژوهش

فهرست منابع


خرید و دانلود - 27,500 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com