امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 106 صفحه

بسم الله الرحمن الرحیم

جعل اسناد و راههای مقابله با آن

تعریف سند درمعناى لغوى:
سند را همان تکیه گاه، آنچه پشت به آن دهند و یا هر چیزى که بتوان به آن استناد جست و قابل اعتماد باشد، گویند.
در فرهنگ ادارى:
به طور کلى، سند، حاصل خدمت و فعالیتى است که افرادو سازمان هاى مختلف، به صورت نوشته یا اشکال مختلف دیگر، با رعایت موازین و مقررات، تهیه و تنظیم کرده ا ند، و براى مراجعات بعدى نگه داشته ا ند.
بنا به تعریف معاون پیشین اسناد ملی:
سند، هرگونه اطلاعاتی است که دردستگاه دولتی تولید شود یا به آن برسد و به طور دائمی در تصرف دولت باشد و از نظر قضائی، سیاسی، اجتماعی،هنری و تاریخی، ارزش نگهداری داشته باشد.
در قوانین مدنی ایران: سند، عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوا یا دفاع، قابل استناد و وسیله اثبات باشد.  انواع اسناد سند بر چند نوع است:
1 - سند در وجه حامل: نوشته ا ى که امضاکننده آن تعهدمى کند، وجه یا وجوهى را در موعد معین، به هرکس که آن نوشته را ابراز دارد، بپردازد؛ یعنى دارنده آن،مالک آن شناخته مى شود.
2 - سند رسمى: سندى است که در اداره ثبت اسناد واملاک و یا دفترهای اسناد رسمى یا در نزد مرجعى
ذیصلاح یا سایر مأموران رسمى، در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانونى تنظیم شده باشد.
3 - سند عادى: هر سندی که رسمى نباشد، بر مبنای قانون، سند عادى تلقی می گردد. در واقع، سندى که فاقد شرایط سند رسمی باشد، سند عادی است.
قانونگذار، از حیث اعتبار و آثار حقوقى، اسناد را به سه دسته رسمى، عادى و لازم ا لاجرا، تقسیم کرده است. اسناد تجاری اسناد تجاری ازقبیل چک، سفته و برات جزء اسناد عادی محسوب می شوند،که از نظرمقررات تنظیم دارای ضوابط خاصی می باشند.
قانونگذار مزایای خاصی را برای اینگونه اسناد تجاری نسبت به سایر اسناد عادی قائل شده است. مفهوم جعل جعل در معناى لغوى:
به معنی ساختن، قرار دادن،نهادن، وضع کردن، زشتى را نیکو گردانیدن، مبدل ساختن و دیگرگون کردن، آمده است.
در قوانین بیشتر کشورها از جمله ایران، جرم جعل تعریف نشده و صرفاً به ذکر مصادیق، روش های ارتکاب و مجازات مرتکب آن، بسنده شده است
برخی حقوقدانان در تعریف جعل گفته ا ند: جعل عبارت از قلب متقلبانه حقیقت در سند، نوشته یا چیز دیگر است، به قصد اضرار به غیر، به روش های پیش بینی شده در قانون.
  در تعریفی دیگر جعل تغییر دادن آگاهانه نوشته یا سایر چیزهای مذکور در قانون دانسته شده است که به قصد جا زدن آن به عنوان اصل، برای استفاده خود یا دیگری و به ضرر غیر صورت می گیرد.
حقوقدان دیگری نیز، جعل را قلب متقلبانه حقیقت به زیان دیگری در سند،نوشته یا هر چیز دیگر، به یکی از طرق مذکور در قانون نامیده است.
از دیدگاه قانونگذار: جعل عبارت از ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی،بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها، به قصد تقلب است.
همان گونه که ملاحظه می شود، عنصر اصلی تعاریف ارائه شده قلب متقلبانه حقیقت است. یعنی هر قلب حقیقت، جعل محسوب نمی شود؛ بلکه قلب به قصد تقلب مشمول این عنوان است.
به عنوان مثال، هر حروفنگاردادگستری، ممکن است روزانه مرتکب لغزش های تایپی زیادی شود و منشی یا قاضی، ناچار به تصحیح یا تغییراین لغزش ها باشد؛ اما باتوجه به این که قلب صورت گرفته متقلبانه نمی باشد، آن عمل جرم محسوب نمی شود.در جعل سند، باید توجه داشت که قلب حقیقت وقتی جعل می شود که مربوط به حکم سند یا مربوط به اموری باشد که سند یا نوشته، برای اثبات یا نفی آن تنظیم شده است. باتوجه به تعاریف ارائه شده، می توان گفت منظوراز جعل سند، عبارت ازتغییر یا تحریف متقلبانه حقیقت در نوشته یا سند یا هر چیز دیگر، به قصد زیان رساندن به دیگری است.

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 25,300 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com