امروز چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 38 صفحه

اصول آزمون باکتریولوژی آب واهمیت آن مقدمه با توجه به جایگاه آزمایشگاههای بهداشت آب وفاضلاب بعنوان ابزارو اهرمهای نظارتی در کنترل کیفی آب آشامیدنی از آبگیر تا مصرف وتشخیص واندازه گیری عوامل آلاینده موثر در کیفیت آب وتأثیر گذار بر سلامت (ماده 3آئین نامه بهداشت محیط) وتجهیز وراه اندازی آن (بر اساس تبصره 3 ماده 3)،ارتقاء سطح علمی وعملی کارشناسان آزمایشگاههای فوق وآموزشهای دوره ای وباز آموزیها از اهمیت خاصی برخور دار است. آزمون های باکتر یولوژی آب هدف از آزمون های باکتر یولوژی آب: کنترل کیفی آب آشامیدنی، آب برای مصارف بهداشتی ویا آبهای تفریحی، از دیدگاه استانداردهای باکتر یولوژی است وهر کدام از این مصارف استانداردهای خاص وشاخص های ویژه خود را دارند.
تعریف آب آشامیدنی:آبی است که ویژگی های فیزیکی،شیمیایی،بیولوژیکی ورادیو اکتیو آن در حدی باشد که،مصرف آن جهت آشامیدن،عارضه سوئی را در کوتاه مدت یا دراز مدت،برای سلامت انسان، ایجاد نکند.
ادامه... آب آلوده: آبی را آلوده گویند که ترکیب یا شرایط آن بطوری تغییر یافته باشد که کمتر یا به هیچ و جه قابلیت استفاده معینی را نداشته باشد. این تغییر شامل تغییرات فیزیکی، شیمیایی وبیولوژیکی ورادیولوژیکی بوده ومی تواند به سلامت انسا ن و محیط زیست لطمه بزند.
آلودگی میکروبی آب آشامیدنی آب خام حاوی دو دسته میکروارگانیسم است:
میکروارگانیسمهای دائمی که بطور طبیعی ساکن آب بوده ودارای نیازهای غذایی کمی هستند وشامل گونه های
Acinetobacter
Flavobacteriumو
Chromobacterium
میکرو ازگانیسم های گذرا که از محیط اطراف (خاک،انسان، حیوان و..)به آب منتقل می شوند و میکروارگانیسم های بیماری زا در این دسته قرار دارند.مانند سالمونلا، شیگلا، اشریشیاکلی، کریپتوسپوریدیوم و
معیارهای شاخص میکروبی آب آشامیدنی میکروارگانیسم هایی که بعنوان شاخص انتخاب می شوند:
این میکرو ارگانیسم ها باید عضو فلور طبیعی روده افراد سالم وجانوران خونگرم باشد
این میکروارگانیسم ها باید به سادگی، جداسازی، شناسایی و شمارش گردند.
این میکرو ارگانیسم ها نباید خودشان بیماریزا باشند.
این میکروارگانیسم باید هم در موقع وجود قطعی عامل بیماریزا و هم در موقع احتمال وجود عامل بیماریزا حضور داشته باشد.
تعداد این میکروارگانیسم باید بیشتر از آن تعدادی باشد که برای شناسایی عوامل بیماریزا لازم است
این میکروارگانیسم ها باید نسبت به شرایطی محیطی مقاوم باشد و به اندازه عوامل بیماریزا و کمی بیشتر از آنها بتواند فرایندهای تصفیه آب و فاضلاب را تحمل کنند.
انتخاب شاخص باکتر یولوژی با توجه به ویژگیهای ذکر شده، در حال حاضرگروه کلیفرم (کلیفرم گرماپای) به عنوان شاخص های استاندارد وشاخص های اصلی آلودگی مدفوعی آب آشامیدنی به کار می روند.
گروه کلیفرم شامل باکتری های اشریشیاکلی، سیتروباکتر،انتروباکتر وکلبسیلاکه از خانواده انترو باکتر یاسه می باشندو از دسته باکتری های هوازی وبیهوازی اختیاری، گرم منفی بدون اسپور ومیله ای شکل که قادرند لاکتوز را را در دمای 35 درجه سانتیگراد به مدت 48 ساعت تخمیر نمایند. میکرو ارگانیسم نشانگر اشریشیاکلی به عنوان میکروارگانیسم نشانگر، بر ای آلودگی مدفوعی انتخاب شده است،. اگرچه کلیفرم های گرماپای نیز می توانند به عنوان یک متغیر مورد آزمایش قرار گیرند وجود این باکتری ها در آب نشان دهند ه ناکافی بودن فرآیند تصفیه و همچنین آلودگی متناوب و اخیر آب با مدفوع انسان و حیوانات خونگرم می باشد.
کلیفرم های گرماپای به غیر از اشریشیاکلی مانند کلبسیلا از خانواده آنتروباکتریاسه می توانند از طریق آب های آلوده شده با فاضلاب صنعتی، گیاهان در حال فساد و خاک نیز وارد آب شوند.
سایر گزینه های مختلف به عنوان شاخص میکروبی آب میکرو ارگانیسم های دیگری که، به عنوان تعیین منشاء آلودگی آب با مدفوع و نشان دهنده آلودگی مدفوعی آب پیشنهاد گردیده است ودر تعیین منشاء آلودگی آب با مدفوع،ارزیابی و کارایی روش های تصفیه وگند زدایی آب مهم می باشند. آنتروکوک های مدفوعی وکلستریدیوم های احیاء کننده سولفیت می باشند، که می توان از آنها به عنوان یک نشانگر اضافی استفاده نمود.
ادامه... کلستریدیوم های احیاء کنند ه سولفیت در مقایسه با کلیفرم ها و آنتروکوک ها نسبت به عوامل فیزیکی و شیمیا یی مقاوم تر هستند و اسپور آنها برای مدت طولانی در آب باقی می ماند. بنابراین وجود آن ها در آب نشان دهنده وقوع آلودگی آب در گذشته و همچنین ناکافی بودن فرآیند تصفیه است.
علیرغم مزایای فوق برخی خصوصیات این گروه موجب کاهش ارزش آنها به عنوان شاخص آلودگی گردیده است.

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 22,000 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com