امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی

عملکرد تحصیلی به عوامل متعدد بستگی دارد. تقسیم‌بندی‌های متفاوتی از آن به عمل آمده است در یکی از این تقسیم‌بندی‌ها تفاوت‌های فردی و عوامل مربوط به مدرسه نظام آموزش و پرورش را بعنوان دو مقوله کل از عوامل تأثیر گذار بر عملکرد تحصیلی نام می‌برد (یوسفی، 1390).

در تقسیم‌بندی دیگر علاوه بر موارد مذکور به شرایط محیطی و اقتصادی، اجتماعی خانواده نیز اشاره شده است. حتی بعضی از پژوهش ها سهم هر یک از عوامل را در عملکرد تحصیلی معین کرده‌اند. بعنوان مثال: سهم توانایی فردی در حدود 25% از واریانس را به خود اختصاص می‌دهد.

به طور کلی متغییرهای شناختی مجموعاً 70% و سایر متغیرها از قبیل عوامل محیط اجتماعی و عوامل موقعیتی مجموعاً 30% از واریانس را به خود اختصاص داده‌اند (ملکی، 1384).

به طور کلی عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی عبارتند از:

  • · هوش (رحیمی‌نژاد،1369)، انگیزش(شلویری،1377)، خصوصیات شخصیتی (حسینی، 1370)، مکان کنترل (فراهانی، 1372)، جو عواطفی خانواده(صادقی،1387).
  • · موقعیت اقتصادی اجتماعی:خانواده (شلویری، 1377)، روش تدریس و جو عاطفی کلاس (فراهانی، 1372)، احساس موفقیت در امتحان و درس (بشارت،1385) (به نقل از یوسفی، 1390).

بر عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان عوامل مختلفی از جمله تاثیر فرهنگ و سنن، شیوه‌های تربیتی، چگونگی وضعیت و فضای خانوادگی، منطقه سکونت و محل زندگی، نوع تدریس کلاسی، نوع رفتار کلاسی، و... تاثیر گذار می­ باشد. همچنین عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی را می ­توان به دو دسته تقسیم کرده ­اندکه عبارتند از:

1) عوامل محیطی یا بیرونی

 2) عوامل شخصی یا درونی


خرید و دانلود - 33,000 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com