امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

نوع فایل: پاورپوینت ()

 قسمتی از متن پاورپوینت:

تعداد اسلاید: 23 صفحه

دستگاه جذب اتمی

امروزه کاربرد دستگاه جذب اتمی جهت تجزیه ترکیبات فلزی در هوا اهمیت روز افزونی پیدا کرده است. دقت دستگاه جذب اتمی همراه با استفاده از کوره آنرا را روشی ایده ال برای تعیین بسیاری از ترکیبات شیمیایی فلزی در هوا قرار داده است. بطور کلی موسسه ملی بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا و اداره بهداشت و ایمنی شغلی تجزیه دهها ترکیب شیمیایی فلز دار در هوا بوسیله دستگاه جذب اتمی توصیه نموده است.
موارد مورد نیاز در گزارش اندازه گیری با دستگاه جذب اتمی منحنی نمونه های استاندارد کاربردی
زمان، حجم دبی نمونه برداری
آماده سازی نمونه ها
محاسبات نهایی
چگونگی محاسبه میانگین وزنی 8 ساعته
مقایسه با حدود استاندارد اجزاء دستگاه جذب اتمی
دستگاه جذب اتمی اولین بار در سال 1952 در ملبورن استرالیا برای تجزیه عناصر بکار گرفته ‌‌شد. اجزای اصلی دستگاه جذب اتمی که در شکل شماره نشان داده‌‌شده ‌‌است عبارتند از:
الف - منبع تابش
ب - اتم ساز
ج - تکفام کننده و شکاف
د - آشکارسازها اجزاء دستگاه جذب اتمی لامپ کاتد توخالی برای اندازه‌‌گیری هرعنصر از لامپ کاتد توخالی اختصاصی استفاده می شود، این لامپ از یک استوانه شیشه‌‌ای، یک آند و یک کاتد تشکیل شده‌‌است کاتد به شکل یک سیلندر از عنصر مورد نظر ساخته شده یا از آن پر شده که قطر آن mm5 - 3 است. آند به شکل یک سیم باریک و معمولاً از جنس تنگستن، نیکل، تیتانیم و یا زیرکونیوم است.
روش کار لامپ کاتد توخالی ابتدا لوله شیشه‌‌ای تخلیه شده و با یک گاز بی‌‌اثر مانند ارگون یا نئون پر می‌‌شود (فشار گاز بی‌‌اثر kpa2/1 - 5/0 است.) در یک لامپ کاتد توخالی ولتاژ V 400 - 100 بین آند و کاتد برقرار می‌‌شود که در نتیجه آن گاز موجود در داخل لامپ یونیزه شده، جریانی حدود 10-3 میکرو آمپر از آن عبور می‌‌کند. سپس یونهای آرگون یا نئون شتاب گرفته به کاتد برخورد نموده و موجب خارج شدن اتمهای فلزی از سطح آن می شوند. در این حالت اتمهای فلزی یونیزه شده در اثر برخورد با یونها یا الکترونها برانگیخته می‌‌شوند. لامپ کاتد توخالی شعله
از ابتدای به کارگیری روش جذب اتمی تاکنون شعله مورد استفاده داشته‌‌است کیفیت شعله، نوع سوخت و نسبت سوخت به اکسیدکننده از فاکتورهای مؤثر برنتایج آنالیز دستگاه جذب اتمی بشمار می‌‌روند. عملیاتی که با شعله انجام می‌‌شود روش کار شعله محلول نمونه به صورت قطره‌‌های ریز به داخل شعله پاشیده می‌‌شود، حلال موجود در محلول به علت گرمای زیاد شعله به سرعت بخار می‌‌شود ذرات جامد مواد حل شده که پس از تبخیر حلال باقی می‌‌مانند، ذوب و به مایع تبدیل می‌‌شوند سپس به حالت گازی درآمده در پایان به اتم تفکیک می شوند. جدول شماره مشخصات شعله های متداول در جذب اتمی
روش کار شعله در هنگام عملیات گازهای اکسیدکننده و سوخت وارد یک محفظه مخلوط‌‌کننده شده و از آنجا بطرف یکسری پره حرکت کرده که این امر باعث مخلوط شدن کامل آنها قبل از رسیدن به سر مشعل می شود سوراخ مشعل به شکل یک شکاف باریک دراز می‌‌باشد بطوریکه باعث ایجاد شعله نواری می‌‌گردد. نمونه در محلول توسط مهپاش به صورت ذرات ریز داخل محدوده آبی مشعل پاشیده می‌‌شود. پره‌‌ها از تشکیل قطره‌‌های درشت‌‌تر جلوگیری نموده بطوریکه قطره‌‌هایی که به شعله می‌‌رسند تقریباً یکنواخت می‌‌باشند. گازهایی که وارد مشعل می‌‌شوند. بوضوح سبب خطر می‌‌شوند زیرا اگر شعله عقب بزند و به محفظه اختلاط برسد باعث انفجار شدیدی خواهد شد.
کوره
کوره اولین روش تجزیه غیرشعله‌‌ای است، دستگاه از دو قسمت تشکیل شده‌‌است، قسمت اول الکترودی است که نمونه در آن قرار می‌‌گیرد قسمت دوم یک لوله‌‌ای گرافیتی است که بوسیله یک مقاومت الکتریکی گرم شده و در یک درجه حرارت بالا نگهداشته می‌‌ش کوره معمولاً برای محافظت از اکسیده شدن کوره‌‌ها در حین کار از آرگون یا نیتروژن استفاده می‌‌شود لازم به ذکر است که در دمای بالاتر از C2600 گاز نیتروژن مورد استفاده قرار نمی‌‌گیرد زیرا...

توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.


خرید و دانلود - 16,500 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com