امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://sell.cloob24.com
0

گزارش کارآموزی حسابداری در دانشگاه پیام نور در 34 صفحه


فهرست مطالب
چکیده 2
فصل اول
حساب مستقل وجوه جاری 6
نحوه ثبت فعالیت‌های مالی حساب وجوه جاری 8
نحوه به دست آوردن مبالغ برای حساب مستقل وجوه جاری.. 9
فصل دوم
حساب مستقل وجوه عمرانی. 17
نحوه ثبت فعالیت‌های مالی حساب وجوه عمرانی 18
فصل سوم
حساب مستقل هدایا و کمکهای مردمی 21
نحوه ثبت فعالیت‌های مالی حساب مستقل هدایا و کمکهای مردمی. 21
فصل چهارم
نکات راهنماییهای لازم در رابطه با نرم افزار حسابداری و افکار سیستم 22
فصل پنجم
نحوه ثبت نام دانشجویان. 28
نحوه تسویه حساب دانشجویان 31
جدول... 32
فصل ششم
روش پول پرداختی دانشجو و بستن پرونده دانشجویی 33

چکیده
دانشگاه پیام نور به مرکزیت قزوین: چهار استان قزوین، گیلان، زنجان و اردبیل در مجموع چهارده مرکز و سه واحد دانشگاهی را تحت پوشش خود دارد که از اواخر سال 1374 فعالیت خود را جهت تسریع در مسائل امور اداری مالی، آموزشی عمرانی و فرهنگی  آغاز نموده است.
از زمان شروع به کار تا اواخر سال 1378 کلیه فعالیتهای مالی منطقه با مسئول مالی و عاملیت ذیحسابی اداره می شد که با سعی و تلاش مسئولین محترم وقت در سازمان مرکزی      و مناطق، مدیریت امور مالی موفق شد با استقرار ذیحسابی در مناطق سرعت بیشتری     را در انجام امور محموله داشته باشد بخش کوچکی از امور مالی ذیحسابی دانشگاه پیام نور منطقه یک به شرح زیر است:

«سرفصلهای حسابهای مستقل و کل دانشگاهها و موسسات آموزش عالی»
1) حساب مستقل وجوه اعتبارات جاری
2) حساب مستقل وجوه اعتبارات عمرانی
3) حساب مستقل وجوه هدایا و کمکهای مردمی
بدون شک برای بهره مندی، ارتقاء کیفیت به روز بودن و هماهنگی های لازم در فعالیتهای مالی منطقه و مراکز تحت پوشش نیازمند برنامه های یکنواخت و محلی در سطح منطقه است.
دانشگاه پیام نور از ساختمانهای مختلفی تشکیل شده است. که یکی از اینها ساختمان اداری است که این ساختمان از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است:
1) قسمت امور اداری و مالی
2) قسمت امور فرهنگی و برنامه ریزی درسی
3) قسمت کارپردازی و امور مالی و انبار
4) قسمت آموزش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه
رشته های تحصیلی در دانشگاه پیام نور تشکیل شده است از:
1)    رشته های روانشناسی
2)    مدیریت و بازرگانی
3)    آمار و ریاضی
4)    جغرافیا
5)    الهیات و اقتصاد
6)    مهندسی کشاورزی
7)    علوم سیاسی
8)    حقوق
در قسمت امور اداری کارهای مختلفی صورت می گیرد که از حسابداری دولتی استفاده می شود که همانطور که قبلاً گفتم: از حساب مستقل وجوه اعتبارات جاری، حساب مستقل وجوه اعتبارات عمرانی و حساب مستقل وجوه هدایا و کمکهای مردمی استفاده می شود ولی بیشتر از همه اینها از وجوه مستقل اعتبارات جاری و وجوه مستقل اعتبارات عمرانی استفاده می کنند.

فصل اول
حساب مستقل:
یکی از اصول و استانداردهای مهم حسابداری دولتی لزوم ایجاد ونگهداری واحدهای حسابداری ومالی مستقل تحت عنوان حسابهای مستقل می باشد و علت اصلی نگهداری حسابهای مستقل آن است که سازمانهای دولتی باید برای درآمدها و سایر منابع مالی که برای مصارف خاص و محدود طبق قوانین و مقررات دریافت می نمایند. واحدهای حسابداری جداگانه ایجاد نمایند که به هفت طبقه تقسیم بندی شده است که نحوه نگهداری آن به شرح زیر است:

فصل چهارم
نکات و راهنمائیهای لازم در رابطه با نرم افزار حسابداری افکار سیستم
پس از اینکه با دادن کلمه رمز عبور وارد سیستم شدید صفحه ای بر روی مانیتور شما ظاهرمی گردد که از 11 قسمت تشکیل گردیده که توضیح هر یک از قسمتهای آن به شرح زیر می باشد:
1- معرفی عناوین حسابها: این قسمت جهت معرفی سرفصلها و کدگزاری حسابها ایجاد شده که البته کدگزاری و تعاریف سرفصلها تماماً توسط منطقه انجام پذیرفته و کاربر حق حذف و یا اضافه کردن هیچگونه کد و یا سرفصلی را در این قسمت نداشته و در صورت لزوم این کار با هماهنگی منطقه انجام می پذیرد.
2- ویرایش اطلاعات اسناد: یکی از موارد مهم و از اصلی ترین بخشهای سیستم است و کاربر در این قسمت می تواند اسناد حسابداری خود  را با دادن شماره و تاریخ سند ثبت نماید، همچنین برای وارد کردن کد سرفصلهای مورد نیاز با زدن کلید F10 در هر یک از ستونها به ترتیب کد حسابهای مستقل، کل، معین و تفصیلی خود را انتخاب کرده و ارقام بدهکار و بستانکار را در قسمتهای مربوطه درج نموده و برای ذخیره کردن اطلاعات سند کلید F2  را زده و سپس با زدن کلید F7 شرح سند مورد نظر را وار د کرده مجدداً با کلید F2 اطلاعات شرح سند را نیز ثبت کرده و برای رفتن به سند بعدی از کلیدF4  و برگشت به سند قبلی از کلید F3 را می زنید البته تمامی موارد موجود در راهنمای دستگاه توضیح داده شده و شما با زدن کلید F1 (راهنمای دستگاه) تمامی اطلاعات خود را می توانید به دست آورید.
3- پردازش و تهیه گزارشات: یکی از اساسی ترین بخشهای سیستم جهت تهیه گزارشات و عملکرد مالی می باشد پس از وارد شدن به این قسمت صفحه ای را در مانیتور خود مشاهده می نمائید که از 5 قسمت تشکیل گردیده است.
قسمت اول مربوط به عناوین و اسامی امضاء کنندگان گزارشات است که شما می توانید با دادن اطلاعات در این قسمت نام امضاء کنندگان گزارشات خود را به دستگاه وارد نمائید.

قسمت دوم و سوم مربوط به رنگی و غیر رنگی بودن گزارشات و چاپ آرم جمهوری اسلامی می باشد که کاربردی برای مرکز نداشته و مراکز ملزم به استفاده از این موارد نمی باشند.

قسمت چهارم تهیه گزارشات معمولی است که در واقع کاربر جهت تهیه گزارشات حسابداری باید وارد این قسمت شده و با زدن کلید ENTER صفحه ای در مقابل خود خواهد دید که از 8 بخش تشکیل گردیده است که:
بخش اول مربوط به تهیه لیست عناوین و سرفصلهای جدا می باشد؛ در واقع اگر شما نیاز به داشتن اطلاعاتی در رابطه با سرفصلها و حسابهای کل، معین و... می باشد می توانید از این قسمت استفاده نمائید.
بخش دوم چاپ سند حسابداری می باشد و شما می توانید شماره سند و یا اسناد مورد نظر مربوط به آن ماه را وارد کرده و با زدن کلید F8 بر روی مانیتور مشاهده و یا بر روی کاغذ چاپ نمائید.
بخش سوم مربوط به دفتر حسابهای مستقل می باشد و در واقع شما در این قسمت می توانید تمامی دفاتر مورد نیاز حسابداری اعم از روزنامه، کل، معین، تفصیلی و غیره را تهیه نمائید. ضمناً برای توضیحات بیشتر می توانید به راهنمای دستگاه مراجعه نمائید.
بخش چهارم جهت گرفتن ترازهای مالی می باشد که با وارد شدن به این بخش ترازهای مورد نیاز خود را می توانید تهیه نمائید که البته برای تهیه تراز ماهیانه مورد شماره 2(تراز عملیات دفتر کل برای یک ماه) را انتخاب نمائید و با دادن کد حساب مستقل مربوطه تراز عملیات ماه مورد نظر خود را چاپ نمائید.
بخش پنجم تهیه صورت ریز از حسابهای مستقل می باشد. این قسمت شامل تهیه گزارش جهت تهیه صورت ریز گردش و عملکرد و مانده هر یک از حسابهای مورد نظر شما شامل حسابهای کل تا تفصیلی 3 تهیه گردیده است و شما می توانید گردش ریزریز عملیات حساب مورد نظر خود را بدست آورید.

بخش ششم جستجو در اسناد می باشد و شما برای یافتن سند مورد نظر اطلاعات خواسته شده مانند مبلغ بدهکار و بستانکار سند، شرح سند و غیره را به دستگاه داده و با زدن کلید F8 سند خود را بیابید.
بخش هفتم تهیه صورت دریافت و پرداخت و خالص موجودی می باشد و با زدن کلیدF8 شما می توانید صورت دریافت و پرداخت حسابهای جاری و عمرانی خود را تهیه نمائید.

بخش هشتم تهیه و تنظیم روکش اسناد می باشد. در این بخش شما می توانید بابت اسنادی که به منطقه ارسال می نمائید روکش تهیه کرده و ضمیمه اسناد خود بنمائید به این طریق که شماره اسنادی را که به منطقه ارسال می نمائید را در این قسمت وارد کرده و سایر اطلاعات مورد نیاز خود را در قسمت شرح و ملاحظات وارد نمائید و آن را پرینت نمائید.
قسمت پنجم تهیه گزارشات ویژه می باشد این بخش که از هشت قسمت تشکیل شده این امکان را به کاربر می دهد تا یک سری گزارشاتی غیر از گزارشات روزانه و معمول بدست آورد و بنابر احتیاج و سلیقه خود می تواند از هر یک از بخشهای آن گزارشهای متفاوتی بدست آورد.
4- پردازش و ترسیم نمودارهای گرافیکی: این قسمت جهت ترسیم نمودارهای خطی و دایره ای بابت حسابهای مورد نظر شما در نظر گرفته شده است.
5- تهیه صورت مغایرت بانکی: این قسمت از12قسمت تشکیل شده و کاربر بر حسب نیاز می تواند اطلاعات مورد نظر خود را به سیستم داده و صورت مغایرت بانکی مورد نیاز خود را تهیه نماید.
6- آماده سازی سیستم برای ماه آینده: این بخش یکی از حساسترین بخشهای سیستم بوده و جهت بستن اطلاعات مربوط به یکماه و انتقال سیستم به ماه آینده در نظر گرفته شده نکته ای که در این قسمت باید به آن اکیداً توجه شود آن است که زمانی که کاربر اسناد مربوط به یک ماه را وارد کامپیوتر کرد و از صحت و سقم اطلاعات مورد نیاز اطمینان حاصل کرد باید حتماً قبل از بستن سیستم و انتقال به ماه آینده یک نسخه کپی از اطلاعات مربوط به آن ماه را به منطقه ارسال کرده تا رسیدگی لازم بر روی ترازهای آن ماه وکنترل حسابهای متقابل توسط منطقه انجام پذیرد و در صورت داشتن هر گونه مشکلی به رفع نقص موجود اقدام و سپس با تایید منطقه سیستم را به ماه آینده انتقال دهید در غیر این صورت اگر مرکز بدون هماهنگی با منطقه اقدام به بستن سیستم ماه گذشته و انتقال به ماه آینده بنماید به سبب اشکالاتی که ممکن است در تراز موجود باشد این نقص تا پایان سال مالی ادامه یافته و سیستم در پایان سال مالی برای ثبت سند افتتاحیه و اختتامیه با مشکل مواجه خواهد شد. لذا مجدداً تاکید می گردد قبل از انجام این کار حتماً دیسکت فعالیتهای هر ماه را به منطقه ارسال و پس از تایید منطقه اقدام به انتقال به ماه آینده بنمائید ضمناً هنگام بستن اسناد هر ماه و انتقال سیستم کاربر حتماً یک کپی از ماه مربوطه بر روی هارد دستگاه و یک کپی بر روی فلاپی دیسکت ذخیره کرده تا احیاناً اگرمشکلی برای برنامه پیش آمد ازاطلاعات مربوطه کپی در بایگانی مرکز موجود باشد.


خرید و دانلود - 7,700 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com